Turvetta tupaan : faktat, valheet ja affektiivinen vastaanotto Turveinfo-mainoskampanjassa
Arjoranta, J., Hirsjärvi, I., Kovala, U., Saresma, T., & Ruotsalainen, M. (2017). Turvetta tupaan : faktat, valheet ja affektiivinen vastaanotto Turveinfo-mainoskampanjassa. Media ja viestintä, 40(3-4), 76-99. https://doi.org/10.23983/mv.67795
Published in
Media ja viestintäDate
2017Discipline
Nykykulttuurin tutkimusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureSchool of WellbeingCopyright
© Kirjoittajat & Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi, 2017.
Turpeen energiakäyttöä lobannut Turveinfo-kampanja näkyi laajasti eri medioissa alkuvuodesta 2017. Se herätti kiivaan ja tunnepitoisen vastareaktion. Kampanjan väitteitä pidettiin yksinkertaistavina, valheellisina ja joiltain osin myös loukkaavina. Tässä artikkelissa analysoimme mainoskampanjan sisältöä ja vastaanottoa sekä sen aiheuttamia reaktioita. Tarkastelemme erityisesti affektiivisuuden ja faktuaalisuuden suhdetta kampanjassa. Miten nykykulttuurissa käyty keskustelu vaihtoehtoisista totuuksista näkyy median moninaista kenttää hyväkseen käyttävän, lobbaajien tilaaman mainoskampanjan tulkinnoissa ja ehkä laajemminkin median tulkitsemisessa? Analyysimme viitekehyksenä toimivat affektiteoriat ja käsitys mediasta hybridisinä systeemeinä. Tarkastelemme kampanjaa lopuksi myös laajemmassa energiapoliittisessa kontekstissa.
Publisher
Media- ja viestintätieteellinen seura MeviISSN Search the Publication Forum
2342-477X
Original source
https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/67795Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27761509
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Heart-Shaped Box : rockyhtye Nirvanaan liittyvät kokemukset romaaneissa About a Boy (Nick Hornby) ja Love Letters to the Dead (Ava Dellaira)
Turunen, Joona (2020)Tutkielma keskittyy rockyhtye Nirvanaa koskeviin intermediaalisiin viittauksiin Nick Hornbyn romaanissa About a Boy (1998) ja Ava Dellairan romaanissa Love Letters to the Dead (2014), ja sen tarkoituksena on tulkita, mitä ... -
Kuningatar katseen kohteena : naiseuden representaatiot Katy Perryn Killer Queen -mainoskampanjassa
Mustonen, Tanja (2014) -
Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa
Koskinen, Erika (2016)Tutkimuksessani selvitän, millaisia kuluttajadiskursseja Lidl Suomi Ky:n toteuttama Epäilevä Tuomas -mainoskampanja rakentaa. Kampanjan tavoitteena on ollut purkaa kuluttajien ennakkoluuloja Lidlistä käsittelemällä niitä ... -
Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
Niemi-Kaija, Helmi (2024)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan tunnetun taidekuvaston hyödyntämistä mainoskuvan kontekstissa. Aihetta käsitellään aikakauslehdissä vuonna 2006 julkaistun RAY:n mainoskampanjan Pidetään huolta näkökulmasta. ... -
Varmistusjournalismin työkäytännöt
Kuutti, Heikki (Jyväskylän yliopisto, viestintätieteiden laitos, 2015)