Olipa kerran elämänsä loppuun asti : aikuisen sadutustilanteen tekstintuottamisen ohjauskäytänteiden tarkastelua ja soveltamista esi- ja alkuopetuksen konteksteissa
Tutkimuksen tavoitteena on keskustelunanalyysin keinoin selvittää, miten aikuisen ohjaustoiminta vaikuttaa lapsen tekstintuottamiseen sadutustilanteessa. Sadutustilanteen tarkoituksena on antaa kertojalle mahdollisuus kertoa sellainen tarina kuin hän itse haluaa. Saduttaja vastaanottaa tarinan, kirjaa sen ja lukee syntyneen tarinan lopuksi ääneen, jotta sadutettava voi tehdä siihen halutessaan muutoksia. Sadutusta on tutkittu paljon kasvatustapahtumana aikuisen ja lapsen välisen vurovaikutuksen näkökulmasta. Tämä tutkimus täydentää näitä tutkimusnäkökulmia lähestymällä sadutustilannetta tekstitilanteena, jossa aikuisen tekstintuottamisen ohjaustoiminnalla on keskeinen rooli tilanteen eteenpäin viemisessä ja tarinatekstin tuottamisessa. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemästä erillisestä 4–5-vuotiaan lapsen ja aikuisen kahdenvälisestä videoidusta sadutustilanteesta. Keskustelunanalyysin keinoin päästään käsiksi aikuisen ja lapsen keskustelun vuoropareihin ja nähdään, miten aikuisen ohjauspuhe vaikuttaa lapsen tekemiin ratkaisuihin tekstitilanteessa.
Tutkimuksen tulosten mukaan sadutustilanne koostuu tekstitilanteena rakenteellisesti kuudesta osasta: tilanteen käynnistäminen, toisen osallistujan aktivoiminen mukaan vuorovaikutukseen, siirtymä kohti tekstiä, tarinan synnyttämisdialogi, siirtymä pois tekstistä ja tilanteen lopettaminen. Aikuisen ohjauspuhe ulottuu kaikkiin näihin toimintajaksoihin. Aikuinen ohjaa lapsen tekstintuottamista kehotuksilla ja ohjeilla, kysymyksillä, oman toimintansa mukauttamisella, kuittauksilla ja siirtymien merkeillä, reaktioilla ja eläytymisellä, kommentoinnilla, eri mittaisilla toistojaksoilla, korjauksilla sekä tilanteen ja toiminnan selostamisella. Tutkimustulosten mukaan tämän aikuisen ohjauspuheen avulla lapsen tekstitilanteessa toimimisen taidot ja tekstintuottamisen taidot kehittyvät, ja lapsi saa tukea myönteisen tekstintuottajaomakuvan rakentamiseen.
Tutkimusraportissa tutkimustuloksia pohditaan myös alkuopetuksen äidinkielen opetuksen kannalta. Sadutustilanteen ohjauskäytänteitä voidaan hyödyntää lukemaan opettamisessa, puhutun ja kirjoitetun kielen siirtymävaiheessa. Sadutuksen keinoin voidaan rakentaa kouluarkeen kohtaamisen tiloja lapsen ja aikuisen, lapsiryhmän jäsenten ja koulun yhteistyötahojen välille. Sadutustilanteen vuorovaikutuksen toteuttaminen laajentaa tarinantuottamistoimintaa pelkän äidinkielen oppiaineen piiristä myös osaksi uuden opetussuunnitelman mukaista monialaista oppimista.
...
Alternative title
Aikuisen sadutustilanteen tekstintuottamisen ohjauskäytänteiden tarkastelua ja soveltamista esi- ja alkuopetuksen konteksteissaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aikuinen lapsen osallisuuden mahdollistajana : lapsen kuuleminen aikuisen järjestämässä toiminnassa
Haapanen, Sanna (2018)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistajana aikuisen järjestämässä toiminnassa Tarinataikurit -menetelmän avulla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ... -
"Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa
Suomalainen, Laura (2017)Tutkimuksessani tarkastelen STAKESin koordinoiman Lapset kertovat -hankkeen kautta kerättyjä 3.‒4. -luokkalaisten lasten satuja. Tavoitteenani on selvittää, millaisia verbejä lapset käyttävät saduissaan ja miten tulokset ... -
Olipa kerran... : aikuisen narratiivinen matka lapsuuden satukokemuksiin
Vörlin, Minna (2013) -
Nuoren aikuisen onnen palikat : elämänpoliittinen näkökulma nuoren aikuisen onnellisuuteen
Hietala, Risto (2001)