dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Honkanen, Satu | |
dc.date.accessioned | 2017-12-13T15:58:39Z | |
dc.date.available | 2017-12-13T15:58:39Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1808671 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56313 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoitukseni oli selvittää, millä asioilla opettajien mielestä on merkitystä onnistuneessa oppimisen tukemisessa sairaalakoulussa.
Syksyllä 2015 tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan erityisopettajaa, kahdesta eri sairaalakoulusta. Kvalitatiivinen tutkimus kerättiin puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla ja ne toteutettiin sähköpostitse. Takaisin saadut aineistot avattiin sisällönanalyysin avulla. Luvussa 5. esittelen tärkeimmät tutkimustulokset sekä lisätutkimuksen tarpeen.
Tutkimusaineistoa läpi käydessä sieltä löytyi viisi merkittävää asiaa, jotka opettajien mielestä vaikuttavat onnistuneeseen oppimisen tukemiseen sairaalakoulussa: yksilöllisyys, oppilaan motivaatio, yhteistyö, diagnoosi sekä jakson pituus. Tutkimustuloksista ilmeni näillä viidellä asialla olevan merkitystä myös keskenään. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta onnistutaan oppimisen tukemisessa. Tulosten perusteella voisi päätellä, että oppilaan motivaation tukemiseen, yksilöllisyyteen, oikea-aikaiseen oppilaan taitojen kartoittamiseen ja diagnosointiin sekä tukitoimien järjestämiseen tulisi vielä tehokkaammin kiinnittää huomiota jo ennen kuin oppilas siirretään sairaalakouluun. Tehokkaasti toteutettuina nämä toimenpiteet voisivat tukea oppilasta niin, että hänen ei tarvitsi siirtyä sairaalakouluun.
Tutkimustulokset painottivat opettajien näkemystä siitä, kuinka he yhteistyö oppilaan ja opettajan välillä on merkittävä. Tulosten mukaan opettajan vaikutuksella oppilaan elämään on suuri merkitys. Tutkimuksestani saadut tutkimustulokset olivat samankaltaisia aiempiin tutkimustuloksiin sekä teoriaan verrattaessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (77 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | sairaalakoulut | |
dc.subject.other | sairaalaopetus | |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.title | Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa | |
dc.title.alternative | Lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201712134671 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-12-13T15:58:39Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulunkäynti | |
dc.subject.yso | sairaalakoulut | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | sairaalaopetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |