dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Saha, Maija | |
dc.date.accessioned | 2017-12-13T10:06:30Z | |
dc.date.available | 2017-12-13T10:06:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1808669 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56292 | |
dc.description.abstract | Esiintyminen ja esilläolo kuuluvat keskeisenä osana jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan elämään ainakin koulupäivien osalta. Oppilaat ovat päivittäin vuorovaikutuksessa sekä toisten oppilaiden, opettajien että koulun muun henkilökunnan kanssa. Erilaisia esiintymis- ja vuorovaikutustilanteita tulee väistämättä myös koulun ulkopuolella, läpi koko elämän. Esiintymistaitoa voidaankin ajatella jopa eräänlaisena kansalaistaitona.
Tässä maisterintutkielmassa tutkin, millaisia esiintymistilanteita kuudesluokkalainen kohtaa koulussa ja miten sekä oppilaat että opettajat niihin suhtautuvat. Yksi esiintymiskokemuksiin vaikuttava tekijä on luokan ilmapiiri. Siksi kartoitin myös tutkimieni luokkien sisäisiä suhteita.
Tutkielman aineisto on kerätty kevätlukukauden 2017 aikana kahdessa keskisuomalaisessa kuudennessa luokassa. Aineiston keruussa on hyödynnetty havainnointia, videointia, haastattelulomakkeita sekä yksilöhaastatteluja. Myös luokkien opettajat olivat osa tutkimusta. Tulokset osoittavat, että sekä ryhmä että opettajat vaikuttavat siihen, millaisia esiintymiskokemuksia ja kuinka paljon oppilaat niitä koulusta saavat. Tämä tutkielma on melko suppea, ja laajemmalle jatkotutkimukselle olisi aihetta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | esiintyminen | |
dc.subject.other | esilläolo | |
dc.subject.other | esiintymisjännitys | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | sosiogrammi | |
dc.subject.other | pedagoginen rakkaus | |
dc.title | Kuudesluokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia esiintymisestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201712134656 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-12-13T10:06:30Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | esiintyminen | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | esiintymistaito | |
dc.subject.yso | jännittäminen | |
dc.subject.yso | esiintymispelko | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | sosiogrammit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |