Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla
Tutkimuksessa tarkasteltiin perusopetuksen opettajien yksilöllisten taustatekijöiden
ja minäpystyvyyskäsitysten yhteyttä työorientaatioihin. Tutkimuksen näkökulmaan
on vaikuttanut tieto joka viidennen opettajan suunnitelmista vaihtaa
alaa (Jokinen ym. 2013, 42). Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostitse
kyselylomakkeella (N=172). Kyselylomakkeen muodostivat taustamuuttujien
lisäksi minäpystyvyyskäsitysmittari (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy
2001) ja työorientaatiomittari (Turunen 2010). Analyysimenetelminä käytettiin
Pearsonin korrelaatiokerrointa, riippumattomien otosten t-testiä sekä hierarkkista
lineaarista regressioanalyysiä.
Tuloksiksi tutkimuksessa saatiin, että korkea ikä oli yhteydessä matalaan
materiaaliseen työorientaatioon ja että naisilla yhteiskunnallinen työorientaatio
oli korkeampi kuin miehillä. Lisäksi havaittiin, että mitä korkeampaa minäpystyvyyttä
opettajat kokivat luokkahuoneen hallinnassa ja oppilaiden sitoutumisessa,
sitä korkeampi oli heidän yhteiskunnallinen työorientaationsa.
Nuoret opettajat olivat vanhempia materiaalisesti työorientoituneempia, joten
työnantajan tarjoamat turvattu työpaikka ja hyvät ansiot voivat olla yhteydessä
heidän alalla pysymiseensä. Korkean yhteiskunnallisen työorientaation
omaava opettaja voi mahdollisesti vaikuttaa työssä viihtymiseen hakeutumalla
opetusalan työtehtäviin, jotka hän kokee erityisen yhteiskunnallisesti hyödylliseksi.
Mahdollista on, että opettajien ammatillinen kehittyminen luokkahuoneen
hallinnassa ja oppilaiden sitouttamisessa voivat vaikuttaa positiiviesti opettajilla
alalla pysymiseen. Tällöin opettajat voivat hyötyä esimerkiksi työyhteisön
tuesta, täydennyskoulutuksesta tai mentoroinnista alalla pysyäkseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Alakouluikäisten lasten yksilöllisten taustatekijöiden yhteydet motorisiin perustaitoihin
Kiiskinen, Matias (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten alakouluikäiset selviytyivät motorisia perustaitoja mittaavista testeistä. Lisäksi tarkasteltiin yksilön rakenteellis-ten taustatekijöiden (pituus, paino, painoindeksi, sukupuoli) ... -
Oppilaat kiusaavat opettajaa : kiusaamisen yhteydet opettajan työssä jaksamiseen, työviihtyvyyteen ja -motivaatioon
Helanterä, Panu (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla opettajiin oppilaiden taholta kohdistuvaa kiusaamista ilmiönä sekä selvittää, millaisia yhteyksiä opettajat kokevat heihin kohdistuvalla kiusaamisella olevan heidän työssä jaksamiseen, ... -
Nuorten yksilöllistyvät kulttuurivalinnat : tutkimus sosiaalisten taustatekijöiden ja yksilöllisten valintojen vaikutuksesta nuorten kulttuuri- ja taidelaitosten tärkeinä pitämiseen
Räisänen, Petteri (2014)Tämä tutkimus ottaa osaa ajankohtaiseen kulttuuripolitiikan tutkimuksessa käytävään keskusteluun sosiaalisten rakenteiden ja yksilöllisten tekijöiden vaikutuksesta kulttuurivalintojen muodostumiseen. Tutkimuksen tehtävänä ... -
Vanhempien ja opettajien lapsen taitoja koskevien uskomusten yhteydet lapsen oppijaminäkuvan kehitykseen : väitöskirja
Pesu, Laura (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Koulunkäynti on merkittävä osa lasten elämää. Lapset viettävät koulussa suuren osan arkipäivistään, ja näin ollen monet heidän kokemuksistaan liittyvät koulumaailmaan. Sen lisäksi, että koulussa opitaan uusia taitoja, ...