Alakouluikäisten lasten yksilöllisten taustatekijöiden yhteydet motorisiin perustaitoihin
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten alakouluikäiset selviytyivät motorisia perustaitoja mittaavista testeistä. Lisäksi tarkasteltiin yksilön rakenteellis-ten taustatekijöiden (pituus, paino, painoindeksi, sukupuoli) yhteyksiä motorisiin perustaitoihin sekä sitä, millaisia eroja on motorisesti kömpelöiden (kehityksellisen koordinaatiohäiriön riskiryhmään kuuluvien) ja taitavien välillä.
Aineistonkeräys suoritettiin Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilla sijaitsevissa kuudessa koulussa vuoden 2013 keväällä. Oppilaiden motorisia perus-taitoja mitattiin M-ABC-2 testipatteristolla. Oppilaat jaettiin iän mukaan kahteen ryhmään, 7—10 sekä 11—13 vuotiaisiin. Muuttujia analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä, Mann-Whitney U-testillä, Pearsonin ja Spearmanin korrelaatiokertoimilla sekä keskiarvoilla ja mediaaneilla.
Ikäluokkien välillä ainoastaan piirtämistestissä saadut tulokset paranivat siirryttäessä ikäluokalta seuraavalle. Sukupuolten välisiä eroja tarkasteltaessa tytöt olivat molemmissa ikäryhmissä parempia piirtämisessä ja pojat puolestaan välineen heittämistä ja kiinniottamista vaativassa testissä. Painolla ja painoindeksillä oli negativiisia yhteyksiä motorisiin perustaitoihin. Lisäksi kehityksellisen koordinaatiohäiriöiden riskiryhmään (DCD-ryhmä) kuuluvat olivat keskiarvoltaan painavampia ja isokokoisempia kuin otoksen keskiarvolapsi.
Tulosten perusteella ylipainolla on heikentäviä yhteyksiä motorisiin perustaitoihin. Lisäksi tuloksista voi päätellä, että M-ABC-2 mittari ei pysty erottelemaan taidoiltaa hyviä ja keskivertoja toisistaan, minkä vuoksi ikäluokkia ja sukupuolia vertailtaessa eroja ei juurikaan löytynyt.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29554]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Puusta pelikentille : varhaisvuosien fyysisten ja sosioemotionaalisten ympäristötekijöiden yhteys 7-vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin ja liikunnan itsearviointeihin
Laukkanen, Arto; Rannikko, Olli (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko 7-vuotiaana mitattujen motoristen perustaitojen taustalla yhteyttä lapsuuden ajan fyysisiin ja sosioemotionaalisiin ympäristötekijöihin. Tutkimukseen pyydettiin syksyllä ... -
Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tuomi, Tanja; Näppilä, Jarkko (2019)Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ... -
Joogaharjoittelun vaikutukset lasten motorisiin taitoihin
Laird, Victoria (2023)Motorisilla taidoilla tarkoitetaan yhdellä tai useammalla kehonosalla toteutettua liikettä, joka on tahdonalaista, opittua ja tavoitteellista. Joogaharjoittelu sisältää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia haastavia asentoja, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.