dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Suikkanen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2017-12-11T10:07:53Z | |
dc.date.available | 2017-12-11T10:07:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1805179 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56230 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin perusopetuksen opettajien yksilöllisten taustatekijöiden
ja minäpystyvyyskäsitysten yhteyttä työorientaatioihin. Tutkimuksen näkökulmaan
on vaikuttanut tieto joka viidennen opettajan suunnitelmista vaihtaa
alaa (Jokinen ym. 2013, 42). Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostitse
kyselylomakkeella (N=172). Kyselylomakkeen muodostivat taustamuuttujien
lisäksi minäpystyvyyskäsitysmittari (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy
2001) ja työorientaatiomittari (Turunen 2010). Analyysimenetelminä käytettiin
Pearsonin korrelaatiokerrointa, riippumattomien otosten t-testiä sekä hierarkkista
lineaarista regressioanalyysiä.
Tuloksiksi tutkimuksessa saatiin, että korkea ikä oli yhteydessä matalaan
materiaaliseen työorientaatioon ja että naisilla yhteiskunnallinen työorientaatio
oli korkeampi kuin miehillä. Lisäksi havaittiin, että mitä korkeampaa minäpystyvyyttä
opettajat kokivat luokkahuoneen hallinnassa ja oppilaiden sitoutumisessa,
sitä korkeampi oli heidän yhteiskunnallinen työorientaationsa.
Nuoret opettajat olivat vanhempia materiaalisesti työorientoituneempia, joten
työnantajan tarjoamat turvattu työpaikka ja hyvät ansiot voivat olla yhteydessä
heidän alalla pysymiseensä. Korkean yhteiskunnallisen työorientaation
omaava opettaja voi mahdollisesti vaikuttaa työssä viihtymiseen hakeutumalla
opetusalan työtehtäviin, jotka hän kokee erityisen yhteiskunnallisesti hyödylliseksi.
Mahdollista on, että opettajien ammatillinen kehittyminen luokkahuoneen
hallinnassa ja oppilaiden sitouttamisessa voivat vaikuttaa positiiviesti opettajilla
alalla pysymiseen. Tällöin opettajat voivat hyötyä esimerkiksi työyhteisön
tuesta, täydennyskoulutuksesta tai mentoroinnista alalla pysyäkseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (53 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.title | Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201712114599 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-12-11T10:07:53Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | ammatinvaihto | |
dc.subject.yso | professiot | |
dc.subject.yso | työorientaatio | |
dc.subject.yso | työmotivaatio | |
dc.subject.yso | taustatekijät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |