Verkkohuijausten tyypit sosiaalisessa mediassa
Types of online scams in social media.
In this thesis, types of online scams in social media are examined first by defining online scams and then applying the principles of them to social media setting. The thesis is a literature review in which it was found that in social media there are similar types of scams than outside of it. These types of scams were phishing scams, scams related to social engineering malware attacks and 419 -scams. There were a couple of scam scenarios that were not detected outside of social media context due to social networking site required as a platform for the scams. These were scams involving impersonation of celebrities or friends, services offering followers for the user’s profile and malicious applications and widgets inside so-cial networking sites. Tutkielmassa tutkitaan verkkohuijausten tyyppejä sosiaalisessa mediassa määritellen
ensin verkkohuijaukset ja sitten soveltaen periaatteita sosiaalisen median
kontekstiin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Siinä havaitaan,
että sosiaalisessa mediassa esiintyy saman tyyppisiä huijauksia, kuin sen ulkopuolellakin.
Tällaisia huijauksia ovat muun muassa tietojenkalasteluhuijaukset,
sosiaalisen suostuttelun avulla levitettäviin haittaohjelmiin liittyvät huijaukset,
sekä 419 -huijaukset. Muutamia huijaustyyppejä ei havaittu esiintyvän sosiaalisen
median kontekstin ulkopuolella, sillä ne vaativat sosiaalisen verkostoitumissivun
alustakseen. Nämä huijaustyypit liittyvät julkisuuden henkilönä tai huijauksen
uhrin ystävänä esiintymiseen valeprofiilien avulla, palveluihin, jotka tarjoavat
seuraajia käyttäjän profiilille, sekä sosiaalisten verkostoitumissivujen haitallisiin
liitännäissovelluksiin.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
Liimatainen, Iia (2017)Liiketoimintaympäristö on muuttunut valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kuluttajilla on entistä enemmän valtaa yrityksiä kohtaan ja sosiaalinen median on muuttanut tapaa, jolla yritykset voivat olla ... -
Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Merilä, Laura (2019)Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ... -
Miten torjua verkkovihaa sosiaalisessa mediassa?
Nousiainen, Tuula (Jyväskylän yliopisto, 2018)Keskustelu nettikiusaamisesta ja verkkovihan leviämisestä on tuskin jäänyt keneltäkään huomaamatta. Yhdessä nuorten aktiivisen sosiaalisen median käytön kanssa asiaton verkkokäyttäytyminen haastaa mediakasvatusta. Nuoret ... -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ...