dc.contributor.advisor | Böök, Marja Leena | |
dc.contributor.author | Jääskeläinen, Essi | |
dc.date.accessioned | 2017-12-01T09:23:02Z | |
dc.date.available | 2017-12-01T09:23:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1803588 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56078 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään lastensuojelun toimenpiteenä sijoitettujen
lasten koulussa kohtaamia palkitsevia ja haastavia tilanteita sekä niihin liittyviä
tunteita. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään ratkaisukeinoja, joita lapset olivat
käyttäneet haastavissa tilanteissa. Toistaiseksi tutkimuksia sijoitettujen lasten
kouluarjesta ja heidän koulutilanteissa kokemista tunteista sekä haastavissa tilanteissa käyttämistä ratkaisukeinoista on niukasti.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää peruskouluikäistä lasta käyttämällä aineistonhankintamenetelmänä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin pääsääntöisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Koulun palkitsevat tilanteet liittyivät kavereiden tapaamiseen ja saamiseen,
hyvään akateemiseen koulusuoriutumiseen, oppilaita aktivoivaan opetukseen
sekä ammattitaitoisiin opettajiin. Haastavat tilanteet sen sijaan liittyivät ristiriitoihin kavereiden kanssa, koulukiusaamiseen, ystävien kaipaamiseen, akateemisen koulusuoriutumisen tuomiin paineisiin, oppilaita lamaannuttavaan opetukseen, opettajien oppilaisiin kohdistamaan epäasialliseen käytökseen, opettajien
antamaan tuen puutteeseen, sekä haasteelliseen käyttäytymiseen. Palkitseviin tilanteisiin liittyivät yleisimmin tunteet ilo, helpotus ja onni, ja haastaviin tilanteisiin liittyivät useimmin sen sijaan viha, ärsytys ja suru. Oppilaat käyttivät haastavissa tilanteissa ratkaisukeinoina yleisimmin sitoutumista ja strategisointia,
avun pyytämistä, luovuttamista ja uhriutumista, sekä pyrkimystä unohtaa.
Sijoitettujen lasten kouluarkeen kuuluivat niin mukavat kuin ikävät tilanteet. Lapsia tuettiin haasteissa, mutta he kaipasivat enemmän opettajiensa tukea. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (128 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | sijoitettu lapsi | |
dc.subject.other | koulusuoriutuminen | |
dc.subject.other | vertaissuhteet | |
dc.subject.other | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.other | haasteellinen käyttäytyminen | |
dc.subject.other | tunteet | |
dc.subject.other | ratkaisukeinot | |
dc.title | Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201712014452 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-12-01T09:23:03Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | sijoitetut lapset | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | suoriutuminen | |
dc.subject.yso | vaikeudet | |
dc.subject.yso | ongelmanratkaisu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |