Pelisuunnitteludokumentointi Jyväskylä Game Lab -peliprojekteissa
Pelisuunnitteludokumentti (Game Design Document, GDD) on dokumentti pelisuunnittelusta, ja sen tarkoitus on organisoida pelin kehittämisprosessia monialaisen tiimin yhteistyönä. Sen pitäisi koota taiteellisen tuotteen visio ja kuvailla pelin ominaisuudet niin kattavasti että sitä voidaan käyttää luomaan ohjelmistotuote. Ongelmat GDD:ssä saattavat aiheuttaa projektitiimissä yhteisymmärryksen puutetta sekä uudelleentehtävää työtä ja yrityksessä investointien menetystä. Siten GDD:llä on olennainen rooli peliprojektin onnistumisessa.
Jyväskylä Game Lab (JGL) oli projekti jonka tavoitteena on kehittää uusia koulutuksellisia metodeja pelikoulutukseen Jyväskylässä. Tämä tutkielma tutkii pelisuunnitteluprosessia JGL-projektiryhmissä, tarkoituksena analysoida miten ryhmät käyttivät suunnitteludokumentteja pelin kehityksen tukena, miten yleiset ongelmat ilmenivät sekä vertailla prosessia yleisiin kirjallisuudessa esitettyihin käytäntöihin. Tutkimuksen tuloksena syntyy jatkoideoita siitä millaisia asioita peliprojekteissa pitäisi tutkia dokumentoinnin kannalta.
...
Game design documenting in JGL game projects.
Game Design Document (GDD) is a key document about game design, and its purpose is to organize game development in order to facilitate the collaboration of multidisciplinary teams. It should capture the overall vision of an artistic product, and describe all the features of the game so exhaustively that it can be used to create a software product. Problems in GDD may cause lack of shared understanding in a project team, rework and loss of investments. Therefore GDD has an essential role to success of the game development.
Jyväskylä Game Lab (JGL) was a project which aimed to develop new educational methods
for game education in Jyväskylä. This thesis studies the game design process of JGL project
groups, in purpose to analyze, how the documenting is used for the benefit of the game development, what common problems occur and compare the process to the common practices
presented in literature. As a result of research is generated information how the documenting affects to the game project and how common practices and problems should be taken into account.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Documenting Napping: The Agentic Force of Documents and Human Action
Alasuutari, Maarit (Wiley-Blackwell Publishing Ltd.; National Childrens Bureau, 2015)The article examines the question of the agentic force of documents in institutional practices and proposes a conceptual model of the agentic relation between documentation and human actors. For this aim, it presents an ... -
Käyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen ohjelmisto- ja pelinkehityksessä
Toivanen, Vilma (2018)Teknologisen kehityksen ansiosta käyttäjistä alkaa syntyä monipuolista dataa lähes kaikista heidän toiminnoistaan ohjelmistojen sekä digitaalisten pelien käytön myötä. Digitaaliset pelit muodostavat nykyään merkittävän ... -
Creating documentation practices for agile software development organizations : a qualitative case study
Mielonen, Antti (2023)Agile development methodologies have become increasingly popular in software development. These methodologies emphasize interaction between the development team and stakeholders, as well as continuous delivery of working ... -
Uncovering the work processes of technical documentation and defining requirements for a CCMS : a case study
Nieminen, Jasu (2024)Teknistä dokumentointia toteutetaan erilaisilla työkaluilla. Tuotetietoja tuotetaan ja välitetään asiakkaille ohjelmilla, jotka ovat kehittyneet vastaamaan alan ammattilaisten tarpeita. Perinteisten lineaaristen dokument ... -
Digital Documenting Practices : Collaborative Writing in Workplace Training
Nissi, Riikka; Lehtinen, Esa (SAGE Publications, 2022)The present article examines collaborative writing in organizational consulting and training, where writing takes place as part of a group discussion assignment and is carried out by using digital writing technologies. In ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.