Show simple item record

dc.contributor.advisorItkonen, Jonne
dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.advisorLappalainen, Vesa
dc.contributor.authorKeränen, Elina
dc.date.accessioned2017-11-24T15:59:17Z
dc.date.available2017-11-24T15:59:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1802848
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56001
dc.description.abstractPelisuunnitteludokumentti (Game Design Document, GDD) on dokumentti pelisuunnittelusta, ja sen tarkoitus on organisoida pelin kehittämisprosessia monialaisen tiimin yhteistyönä. Sen pitäisi koota taiteellisen tuotteen visio ja kuvailla pelin ominaisuudet niin kattavasti että sitä voidaan käyttää luomaan ohjelmistotuote. Ongelmat GDD:ssä saattavat aiheuttaa projektitiimissä yhteisymmärryksen puutetta sekä uudelleentehtävää työtä ja yrityksessä investointien menetystä. Siten GDD:llä on olennainen rooli peliprojektin onnistumisessa. Jyväskylä Game Lab (JGL) oli projekti jonka tavoitteena on kehittää uusia koulutuksellisia metodeja pelikoulutukseen Jyväskylässä. Tämä tutkielma tutkii pelisuunnitteluprosessia JGL-projektiryhmissä, tarkoituksena analysoida miten ryhmät käyttivät suunnitteludokumentteja pelin kehityksen tukena, miten yleiset ongelmat ilmenivät sekä vertailla prosessia yleisiin kirjallisuudessa esitettyihin käytäntöihin. Tutkimuksen tuloksena syntyy jatkoideoita siitä millaisia asioita peliprojekteissa pitäisi tutkia dokumentoinnin kannalta.fi
dc.description.abstractGame design documenting in JGL game projects. Game Design Document (GDD) is a key document about game design, and its purpose is to organize game development in order to facilitate the collaboration of multidisciplinary teams. It should capture the overall vision of an artistic product, and describe all the features of the game so exhaustively that it can be used to create a software product. Problems in GDD may cause lack of shared understanding in a project team, rework and loss of investments. Therefore GDD has an essential role to success of the game development. Jyväskylä Game Lab (JGL) was a project which aimed to develop new educational methods for game education in Jyväskylä. This thesis studies the game design process of JGL project groups, in purpose to analyze, how the documenting is used for the benefit of the game development, what common problems occur and compare the process to the common practices presented in literature. As a result of research is generated information how the documenting affects to the game project and how common practices and problems should be taken into account.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othergames
dc.subject.othergame design
dc.subject.othergame design document
dc.titlePelisuunnitteludokumentointi Jyväskylä Game Lab -peliprojekteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711244372
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2017-11-24T15:59:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysopelisuunnittelu
dc.subject.ysoohjelmistosuunnittelu
dc.subject.ysoprojektit
dc.subject.ysodokumentointi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record