"Se hetki muutti elämäni, halusin löytää vastauksia riippuvuuteeni" : narratiivinen tutkimus rahapeliriippuvuudesta toipumisesta
Tämä tutkimus tarkastelee rahapeliriippuvuudesta toipumista. Tarkastelussa on, mitä tarinoissa kerrotaan rahapeliriippuvuuden toipumisen käännekohdista ja keinoista. Lisäksi tarkastellaan, mitä annettavaa näillä edellä mainituilla on sosiaalityön käytäntöihin.
Tutkimuksen aineisto koostuu kuudestatoista tarinasta, jotka kerättiin kirjoituspyynnön avulla. Teoreettisena viitekehyksenä on narratiivisuus. Lisäksi taustateoriaa on rahapeliriippuvuudesta. Tutkimuksessa pyritään samaan ymmärrystä rahapeliriippuvuudesta toipumisesta, joten narratiivisuus sopii hyvin taustateoriaksi. Tarkoitus on saada kuuluviin niiden ääni, jotka ovat selvinneet rahapeliriippuvuudesta.
Tutkimustuloksissa selviää, että tarinoissa kerrotaan sekä rahapeliriippuvuuden toipumisen käännekohdista että toipumiskeinoista. Käännekohdat nimetään ymmärrykseksi riippuvuudesta, paljastumiseksi, peloksi jostain ja ajatukseksi siitä, että pelaamisen on loputtava. Tarinoista analysoituja rahapeliriippuvuuden toipumiskeinoja ovat retkahdusten kautta kohti lopullista toipumista, tunteiden käsittelyn opettelu, identiteetin uudelleen rakentaminen, uuden sisällön saaminen elämään, läheisten merkitys, vertaistuki ja ammattiapu sekä pelaamisen estäminen ulkopuolisin keinoin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että rahapeliriippuvuuden ymmärrys edesauttaa toipumista sekä mahdollistaa auttamisen. On tärkeää, että toipuja saa tarkastella koko pelihistoriaansa uuden minäkuvan rakentamisen tukena. Ammattilaiset voivat vaikuttaa positiivisesti empaattisella ja ymmärtäväisellä kohtaamisella toipujan muutoshaluun. Sosiaalityön käytännöissä ymmärrystä voidaan lisätä esimerkiksi tutustumalla rahapeliriippuvaisten tarinoihin. Sosiaalityön koulutukseen olisi hyvä lisätä tietoa rahapeliriippuvuudesta ja hyödyntää olemassa olevaa kokemusasiantuntijuutta.
...


Alternative title
Narratiivinen tutkimus rahapeliriippuvuudesta toipumisestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Online Communities and Gambling Behaviors : a Systematic Review
Savolainen, Iina; Sirola, Anu; Vuorinen, Ilkka; Mantere, Eerik; Oksanen, Atte (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Purpose of Review The internet and virtual environments have enabled the formation of online communities around a variety of interests. Online communities focused on gambling are increasingly popular and attract users to ... -
Social Ecological Model of Problem Gambling : A Cross-National Survey Study of Young People in the United States, South Korea, Spain, and Finland
Oksanen, Atte; Sirola, Anu; Savolainen, Iina; Koivula, Aki; Kaakinen, Markus; Vuorinen, Ilkka; Zych, Izabela; Paek, Hye-Jin (MDPI AG, 2021)Problem gambling among young people is an emerging trend globally. The online environment in particular offers various possibilities for gambling engagement. This is the first cross-national survey study using the social ... -
Ongelmapelaajien hoito : päihdehuollon työntekijöiden näkemyksiä peliongelmasta ja sen hoidosta Keski-Suomessa
Huttunen, Tiina (2009)Rahapelien pelaaminen Suomessa on yleinen harrastus. Pelimahdollisuudet ovat lisääntyneet, ne ovat hyvin saatavilla ja tarjonta kasvaa koko ajan. Suurimmalle osalle ihmisistä pelaaminen on viihdettä ja harrastus muiden ... -
Pelikuntoutuskurssi ongelmapelaajan tukena
Seppä, Sanna (2013)Riippuvuusklinikka Tyynelän, Sovatek-säätiön sekä Kuopion kriisikeskuksen yhteistyössä toteuttama pelikuntoutuskurssi on pitkäkestoinen kognitiivis-behavioristisen ja ratkaisukeskeisen viitekehyksen ympärille rakennettu ... -
Ontological diversity in gaming disorder measurement : a nationally representative registered report
Karhulahti, Veli-Matti; Vahlo, Jukka; Martončik, Marcel; Munukka, Matti; Koskimaa, Raine; von Bonsdorff, Mikaela (Taylor & Francis, 2022)Gaming-related health problems have been researched since the 1980s with numerous different ontologies as reference systems, from self-assessed ‘game addiction’ to ‘pathological gambling’ (in the Diagnostic and Statistical ...