Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLonkila, Markku
dc.contributor.authorSäynäjäkangas, Arttu
dc.date.accessioned2017-11-16T10:13:41Z
dc.date.available2017-11-16T10:13:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1794029
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55896
dc.description.abstractOrganisationaalinen identiteetti ja kilpailu : tutkielma puolijohdeteollisuudesta. Tutkimuksen​ ​tehtävänä​ ​on​ ​selvittää,​ ​miten​ ​kaksi​ ​samalla​ ​puolijohdesektorilla​ ​kilpailevaa yritystä,​ ​Intel​ ​Corporation​ ​ja​ ​Advanced​ ​Micro​ ​Devices,​ ​kuvailee​ ​itseänsä​ ​ja​ ​kenttäänsä suhteessa​ ​kilpailijoihinsa​ ​ja​ ​siten​ ​rakentaa​ ​ja​ ​ylläpitää​ ​organisationaalista​ ​identiteettiään. Tutkimuksen​ ​teoreettisena​ ​näkökulmana​ ​on​ ​tarkastella​ ​markkinoita​ ​sosiaalisesti​ ​rakentuneena kenttänä​ ​jota​ ​kilpailu​ ​ylläpitää.​ ​Analyysimenetelmänä​ ​on​ ​käytetty​ ​koneoppivaa​ ​tekstin mallinnusmenetelmää​ ​nimeltä​ ​Latentti​ ​Dirichlet​ ​Allokaatio​ ​(LDA),​ ​jolla​ ​on​ ​tutkittu tutkimukseen​ ​valittujen​ ​yritysten​ ​vuosiraportteja.​ ​​Menetelmällä​ ​tarkastellaan​ ​vuosiraporteissa esiintyviä​ ​aiheita​ ​sekä​ ​niiden​ ​vuosittaista​ ​muutosta.​ ​Havaintoja​ ​tarkennetaan​ ​suorilla lainauksilla​ ​teksteistä​.​ ​Tulosten​ ​pohjalta​ ​argumentoin​ ​muun​ ​muassa,​ ​että​ ​tutkimuksen yrityksistä​ ​pienempi​ ​tarvitsee​ ​organisationaalisen​ ​identiteettinsä​ ​ylläpitämiseksi​ ​jatkuvaa peilausta​ ​isompaan​ ​kilpailijaansa​ ​kun​ ​taas​ ​markkinalla​ ​hallitsevassa​ ​asemassa​ ​oleva​ ​isompi yritys​ ​näkee​ ​itsensä​ ​yhtenä​ ​toimijana​ ​muiden​ ​joukossa.​ ​Tutkimuksen​ ​lopuksi​ ​esitän​ ​kriittisiä havaintoja​ ​menetelmän​ ​käytöstä​ ​tutkimuksessa,​ ​sekä​ ​mahdollisia​ ​tulevaisuuden tutkimuksellisia​ ​polkuja,​ ​joita​ ​tutkielma​ ​osaltaan​ ​avasi.fi
dc.description.abstractThis​ ​thesis​ ​investigates​ ​how​ ​firms​ ​construct​ ​their​ ​organizational​ ​identity​ ​through​ ​competition with​ ​other​ ​firms​ ​that​ ​they​ ​deem​ ​similar​ ​through​ ​a​ ​close​ ​study​ ​of​ ​two​ ​notable​ ​semiconductor companies.​ ​The​ ​annual​ ​reports​ ​that​ ​the​ ​firms​ ​produce​ ​on​ ​a​ ​yearly​ ​basis​ ​is​ ​a​ ​promising​ ​cache of​ ​data​ ​into​ ​understanding​ ​social​ ​phenomena​ ​that​ ​happen​ ​in​ ​and​ ​between​ ​firms,​ ​including those​ ​relating​ ​to​ ​organizational​ ​identity.​ ​A​ ​relatively​ ​novel​ ​machine​ ​learning​ ​technique​ ​called Latent​ ​Dirichlet​ ​Allocation​ ​is​ ​used​ ​to​ ​model​ ​this​ ​data​ ​in​ ​the​ ​case​ ​of​ ​two​ ​prominent semiconductor​ ​firms,​ ​Advanced​ ​Micro​ ​Devices​ ​and​ ​Intel​ ​corporation,​ ​to​ ​inductively​ ​discover some​ ​aspects​ ​of​ ​how​ ​they​ ​discuss​ ​competition​ ​in​ ​annual​ ​reports​ ​which​ ​is​ ​then​ ​used​ ​to​ ​deepen our​ ​understanding​ ​of​ ​competition​ ​as​ ​a​ ​facilitator​ ​of​ ​organizational​ ​identityen
dc.format.extent1 verkkoaineisto (67 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherIntel
dc.subject.otherAdvanced​ ​Micro​ ​Devices
dc.subject.otherLatent Dirichlet Allocation (LDA)
dc.titleOrganizational identity and competition : a study of US semiconductor industry
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711164267
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.date.updated2017-11-16T10:13:41Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoteollisuusyritykset
dc.subject.ysokilpailu
dc.subject.ysomarkkinat (taloustiede)
dc.subject.ysososiologia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot