Organizational identity and competition : a study of US semiconductor industry
Organisationaalinen identiteetti ja kilpailu : tutkielma puolijohdeteollisuudesta.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten kaksi samalla puolijohdesektorilla kilpailevaa yritystä, Intel Corporation ja Advanced Micro Devices, kuvailee itseänsä ja kenttäänsä suhteessa kilpailijoihinsa ja siten rakentaa ja ylläpitää organisationaalista identiteettiään. Tutkimuksen teoreettisena näkökulmana on tarkastella markkinoita sosiaalisesti rakentuneena kenttänä jota kilpailu ylläpitää. Analyysimenetelmänä on käytetty koneoppivaa tekstin mallinnusmenetelmää nimeltä Latentti Dirichlet Allokaatio (LDA), jolla on tutkittu tutkimukseen valittujen yritysten vuosiraportteja. Menetelmällä tarkastellaan vuosiraporteissa esiintyviä aiheita sekä niiden vuosittaista muutosta. Havaintoja tarkennetaan suorilla lainauksilla teksteistä. Tulosten pohjalta argumentoin muun muassa, että tutkimuksen yrityksistä pienempi tarvitsee organisationaalisen identiteettinsä ylläpitämiseksi jatkuvaa peilausta isompaan kilpailijaansa kun taas markkinalla hallitsevassa asemassa oleva isompi yritys näkee itsensä yhtenä toimijana muiden joukossa. Tutkimuksen lopuksi esitän kriittisiä havaintoja menetelmän käytöstä tutkimuksessa, sekä mahdollisia tulevaisuuden tutkimuksellisia polkuja, joita tutkielma osaltaan avasi.
...
This thesis investigates how firms construct their organizational identity through competition with other firms that they deem similar through a close study of two notable semiconductor companies. The annual reports that the firms produce on a yearly basis is a promising cache of data into understanding social phenomena that happen in and between firms, including those relating to organizational identity. A relatively novel machine learning technique called Latent Dirichlet Allocation is used to model this data in the case of two prominent semiconductor firms, Advanced Micro Devices and Intel corporation, to inductively discover some aspects of how they discuss competition in annual reports which is then used to deepen our understanding of competition as a facilitator of organizational identity
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mercury beats Minerva? : essays on the accelerating impact of market logic permeating higher education
Juusola, Katariina (University of Jyväskylä, 2015) -
Taloustieteellisiä tutkimuksia terveydenhuoltomarkkinoista
Laine, Liisa T. (Kansantaloudellinen yhdistys, 2019) -
Streaming wars : competitive dynamics in the online video streaming industry
Rajala, Janne; Korhonen, Aleksi (2020)Digitalisaation ja teknologinen kehitys on muuttanut maailmaa viime vuosikymmenien aikana. Muutokset ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen sekä luonut uusia, dynaamisempia markkinoita. Lopputuloksena kilpailu on ... -
Exploring The Shifting Role And Status Of Collaborative Robots In Industrial Settings
Lampi, Anna (Association for Information Systems, 2024)Despite power being an extensively studied topic, there is limited knowledge about how organizational power dynamics are changing due to novel robotic technologies. More specifically, collaborative robots, or cobots, are ... -
Profiling moral potency dimensions : A person-centered, multi-sample study
Herttalampi, Mari; Riivari, Elina; Siltaoja, Marjo; Feldt, Taru (Cambridge University Press (CUP), 2024)This study explores what kinds of moral potency profiles can be identified among three different samples: Top sports, Leaders, and Followers. Based on the social norm theory, we examine whether and how the experienced ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.