University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Organizational identity and competition : a study of US semiconductor industry

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Säynäjäkangas, Arttu
Date
2017
Discipline
SosiologiaSociology

 
Organisationaalinen identiteetti ja kilpailu : tutkielma puolijohdeteollisuudesta. Tutkimuksen​ ​tehtävänä​ ​on​ ​selvittää,​ ​miten​ ​kaksi​ ​samalla​ ​puolijohdesektorilla​ ​kilpailevaa yritystä,​ ​Intel​ ​Corporation​ ​ja​ ​Advanced​ ​Micro​ ​Devices,​ ​kuvailee​ ​itseänsä​ ​ja​ ​kenttäänsä suhteessa​ ​kilpailijoihinsa​ ​ja​ ​siten​ ​rakentaa​ ​ja​ ​ylläpitää​ ​organisationaalista​ ​identiteettiään. Tutkimuksen​ ​teoreettisena​ ​näkökulmana​ ​on​ ​tarkastella​ ​markkinoita​ ​sosiaalisesti​ ​rakentuneena kenttänä​ ​jota​ ​kilpailu​ ​ylläpitää.​ ​Analyysimenetelmänä​ ​on​ ​käytetty​ ​koneoppivaa​ ​tekstin mallinnusmenetelmää​ ​nimeltä​ ​Latentti​ ​Dirichlet​ ​Allokaatio​ ​(LDA),​ ​jolla​ ​on​ ​tutkittu tutkimukseen​ ​valittujen​ ​yritysten​ ​vuosiraportteja.​ ​​Menetelmällä​ ​tarkastellaan​ ​vuosiraporteissa esiintyviä​ ​aiheita​ ​sekä​ ​niiden​ ​vuosittaista​ ​muutosta.​ ​Havaintoja​ ​tarkennetaan​ ​suorilla lainauksilla​ ​teksteistä​.​ ​Tulosten​ ​pohjalta​ ​argumentoin​ ​muun​ ​muassa,​ ​että​ ​tutkimuksen yrityksistä​ ​pienempi​ ​tarvitsee​ ​organisationaalisen​ ​identiteettinsä​ ​ylläpitämiseksi​ ​jatkuvaa peilausta​ ​isompaan​ ​kilpailijaansa​ ​kun​ ​taas​ ​markkinalla​ ​hallitsevassa​ ​asemassa​ ​oleva​ ​isompi yritys​ ​näkee​ ​itsensä​ ​yhtenä​ ​toimijana​ ​muiden​ ​joukossa.​ ​Tutkimuksen​ ​lopuksi​ ​esitän​ ​kriittisiä havaintoja​ ​menetelmän​ ​käytöstä​ ​tutkimuksessa,​ ​sekä​ ​mahdollisia​ ​tulevaisuuden tutkimuksellisia​ ​polkuja,​ ​joita​ ​tutkielma​ ​osaltaan​ ​avasi. ...
 
This​ ​thesis​ ​investigates​ ​how​ ​firms​ ​construct​ ​their​ ​organizational​ ​identity​ ​through​ ​competition with​ ​other​ ​firms​ ​that​ ​they​ ​deem​ ​similar​ ​through​ ​a​ ​close​ ​study​ ​of​ ​two​ ​notable​ ​semiconductor companies.​ ​The​ ​annual​ ​reports​ ​that​ ​the​ ​firms​ ​produce​ ​on​ ​a​ ​yearly​ ​basis​ ​is​ ​a​ ​promising​ ​cache of​ ​data​ ​into​ ​understanding​ ​social​ ​phenomena​ ​that​ ​happen​ ​in​ ​and​ ​between​ ​firms,​ ​including those​ ​relating​ ​to​ ​organizational​ ​identity.​ ​A​ ​relatively​ ​novel​ ​machine​ ​learning​ ​technique​ ​called Latent​ ​Dirichlet​ ​Allocation​ ​is​ ​used​ ​to​ ​model​ ​this​ ​data​ ​in​ ​the​ ​case​ ​of​ ​two​ ​prominent semiconductor​ ​firms,​ ​Advanced​ ​Micro​ ​Devices​ ​and​ ​Intel​ ​corporation,​ ​to​ ​inductively​ ​discover some​ ​aspects​ ​of​ ​how​ ​they​ ​discuss​ ​competition​ ​in​ ​annual​ ​reports​ ​which​ ​is​ ​then​ ​used​ ​to​ ​deepen our​ ​understanding​ ​of​ ​competition​ ​as​ ​a​ ​facilitator​ ​of​ ​organizational​ ​identity ...
 
Keywords
Intel Advanced​ ​Micro​ ​Devices Latent Dirichlet Allocation (LDA) organisaatiot identiteetti teollisuusyritykset kilpailu markkinat (taloustiede) sosiologia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711164267

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mercury beats Minerva? : essays on the accelerating impact of market logic permeating higher education 

    Juusola, Katariina (University of Jyväskylä, 2015)
  • Taloustieteellisiä tutkimuksia terveydenhuoltomarkkinoista 

    Laine, Liisa T. (Kansantaloudellinen yhdistys, 2019)
  • Evolution of Digital Innovations Based on Entrepreneurial Opportunities 

    Ojala, Arto (Association for Information Systems, 2019)
    Digital innovations evolve unpredictable as the characteristics of digital technology provide diverse opportunities for entrepreneurs. The flexible, malleable, and unbounded nature of digital technologies makes the evolution ...
  • Streaming wars : competitive dynamics in the online video streaming industry 

    Rajala, Janne; Korhonen, Aleksi (2020)
    Digitalisaation ja teknologinen kehitys on muuttanut maailmaa viime vuosikymmenien aikana. Muutokset ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen sekä luonut uusia, dynaamisempia markkinoita. Lopputuloksena kilpailu on ...
  • Advancing Design Science Research with Solution-based Probing 

    Briggs, Robert O.; Böhmann, Tilo; Schwabe, Gerhard; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2019)
    We propose solution-based probing as an extension of action design research. The core idea is that researchers bring a prototype solution (probe) into one or more fields and explore to synthesize robust and generalizable ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre