Verkkoliiketoiminnan menestymiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Tässä Pro Gradu työssä tutkitaan verkkoliiketoiminnan menestymiseen vaikuttavia tekijöitä Suomessa. Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen ja työn aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella. Vastauspyyntöjä kyselyyn lähetettiin sähköpostilla suomalaisten verkkokauppojen johtohenkilöstölle sekä lisäksi facebookissa suomalaisten verkkokauppiaiden facebook-ryhmään.
Työn ensimmäisessä osiossa käydään läpi aihetta ja sen taustoja sekä esitellään tutkimuskysymykset. Tutkimuksen toisessa osassa verkkoliiketoiminnan kriittisiä menestystekijöitä etsittiin aiemmista tutkimuksista. Kolmannessa osiossa avataan valittua tutkimusmenetelmää ja luodaan tutkimusmalli. Neljännessä osassa artikkeleiden pohjalta luotua tutkimusmallia tutkittiin kyselylomakkeella suomalaisilta verkkotoimijoilta ja näiden tulosten perusteella toteutettiin tilastollista analyysiä. Analyysien pohjalta viimeisessä luvussa tehdään johtopäätökset tuloksista ja annetaan jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimuksen tulokset antoivat viitteitä suomalaisten verkkotoimijoiden menestykseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen mukaan yrityksen kumppaneiden rooli, teknologian rooli ja myynnin ja markkinoinnin rooli on tärkeimmät tekijät verkkoliiketoiminnan menestyksen kannalta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
Hannuksela, Emma-Stiina (2019)Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ... -
Tietojärjestelmän menestykseen vaikuttavat tekijät : käyttäjäsidosryhmien kokemukset potilastietojärjestelmästä
Häkkinen, Satu (2020)Tietojärjestelmät ovat olleet osa elämäämme jo vuosikymmenien ajan. Lähes yhtä kauan on tutkittu ja selvitetty, miksi toinen tietojärjestelmä onnistuu ja toinen taas ei. Tietojärjestelmät ovat mittavia ja hintavia ... -
Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä
Närvänen, Milja (2023)Kuluttajan ja verkkokaupan välistä luottamusta pidetään suurimpana verkkokaupan kasvua rajoittavana tekijänä. Selkeä määritelmä luottamukselle on kuluttajan tapa vähentää riskiä. Verkkokaupoilla on monia eri tapoja vaikuttaa ... -
Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
Haikka, Henri (2024)Tekoälyn nopean kehityksen myötä myös chatbotit ovat kehittyneet nopeasti osaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet asiakaspalvelussa käyttöön chatbotin, joka mahdollistaa ... -
Reaalisten yksikkötyökustannusten kehitys ja siihen vaikuttavat tekijät Suomessa ja Ruotsissa
Maliranta, Mika (Taloustieteellinen Yhdistys, 2016)Artikkelissa tarkastellaan toimialojen reaalisten yksikkötyökustannusten, eli työn kannattavuuden, makro- ja mikrotekijöitä Suomen ja Ruotsin tehdasteollisuuden ja yksityisten palvelujen aloilla vuosina 1995–2014. ...