Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa
Sume, H., & Takala, M. (2017). Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 2017(2), 13-18. http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf
Date
2017Copyright
© Kirjoittajat & Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2017.
Kuulomonivammaisten koulupolkua on tutkittu
vähänlaisesti, erityisesti inklusiivisessa
kouluympäristössä (lähikoulussa). Selvitimme,
miten kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynti
toteutuu lähikoulussa. Tutkimukseen osallistui
kaksi kuulomonivammaista lasta, heidän vanhempansa
sekä toisen lapsen opettaja ja koulunkäynninohjaaja.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla
ja haastatteluilla. Lapsen saaminen
lähikouluun voi olla työn takana ja se voi vaatia
vanhemmilta tavallista suurempaa aktiivisuutta.
Tutkimuksessa selvisi, että yleisopetuksen opettaja
muutti opetustapaansa, kun luokassa oli kuulomonivammainen
oppilas. Hän visualisoi opetustaan,
selkeytti omaa puhettaan, hyödynsi opetusvälineitä
sekä muutti oppimisympäristöä ja ajankäyttöä.
Tämän tutkimuksen perusteella kuulomonivammainen
lapsi voi käydä lähikoulua tukitoimien
avulla, ainakin alakouluvaiheen.
Publisher
Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopistoISSN Search the Publication Forum
2243-0075
Original source
http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27314370
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistavat tekijät
Mäki-Fränti, Marika; Räty, Elli (2020)Kuulovammaiset lapset opiskelevat nykyään pääosin lähikouluissa yleisopetuksen luokissa. Aihetta on tärkeää tutkia, sillä kuulovammalla on todettu olevan heikentävä vaikutus kielen kehitykselle sekä sosiaaliselle ja ... -
Tapaustutkimus erään syrjäisen yksiopettajaisen kyläkoulun yhdysluokkaopetuksesta : oppimisympäristö, opetus, edut ja haasteet
Lampinen, Johanna (2024)Tämä on tapaustutkimus erään syrjäisen yksiopettajaisen kyläkoulun yhdysluokkaopetuksesta. Tutkimus käsittelee syrjäisen kyläkoulun oppimisympäristön fyysisiä, sosiaalisia ja psyykkisiä tekijöitä, sekä tutkii yksiopettajaisen ... -
Kyläkoulun yhdysluokka oppimisympäristönä lapsen näkökulmasta
Honkaniemi, Sanna; Tikkakoski, Kirsi (2005) -
Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
Jahnukainen, Markku; Kontu, Elina; Thuneberg, Helena; Vainikainen, Mari-Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2015)Erityisopetuksena tunnettu perusopetuksen keskeinen toimintamalli on ollut voimallisten muutosten kohteena 1990-luvun lopulta aina näihin päiviin saakka. Vuoden 1998 perusopetuslain myötä alkanut asteittaisten uudistusten ... -
Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
Honkanen, Satu (2017)Tutkielman tarkoitukseni oli selvittää, millä asioilla opettajien mielestä on merkitystä onnistuneessa oppimisen tukemisessa sairaalakoulussa. Syksyllä 2015 tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan erityisopettajaa, ...