dc.contributor.author | Sume, Helena | |
dc.contributor.author | Takala, Marjatta | |
dc.date.accessioned | 2017-11-07T10:43:34Z | |
dc.date.available | 2017-11-07T10:43:34Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Sume, H., & Takala, M. (2017). Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa. <i>e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia</i>, <i>2017</i>(2), 13-18. <a href="http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf" target="_blank">http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27314370 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55781 | |
dc.description.abstract | Kuulomonivammaisten koulupolkua on tutkittu
vähänlaisesti, erityisesti inklusiivisessa
kouluympäristössä (lähikoulussa). Selvitimme,
miten kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynti
toteutuu lähikoulussa. Tutkimukseen osallistui
kaksi kuulomonivammaista lasta, heidän vanhempansa
sekä toisen lapsen opettaja ja koulunkäynninohjaaja.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla
ja haastatteluilla. Lapsen saaminen
lähikouluun voi olla työn takana ja se voi vaatia
vanhemmilta tavallista suurempaa aktiivisuutta.
Tutkimuksessa selvisi, että yleisopetuksen opettaja
muutti opetustapaansa, kun luokassa oli kuulomonivammainen
oppilas. Hän visualisoi opetustaan,
selkeytti omaa puhettaan, hyödynsi opetusvälineitä
sekä muutti oppimisympäristöä ja ajankäyttöä.
Tämän tutkimuksen perusteella kuulomonivammainen
lapsi voi käydä lähikoulua tukitoimien
avulla, ainakin alakouluvaiheen. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia | |
dc.relation.uri | http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf | |
dc.subject.other | lähikoulut | |
dc.title | Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201711014108 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2017-11-01T13:15:11Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 13-18 | |
dc.relation.issn | 2243-0075 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 2017 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2017. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | kuulovammaiset | |
dc.subject.yso | koulunkäynti | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | koulut | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4106 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10624 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p988 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4835 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p386 | |
dc.type.okm | D1 | |