Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSume, Helena
dc.contributor.authorTakala, Marjatta
dc.date.accessioned2017-11-07T10:43:34Z
dc.date.available2017-11-07T10:43:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSume, H., & Takala, M. (2017). Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa. <i>e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia</i>, <i>2017</i>(2), 13-18. <a href="http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf" target="_blank">http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_27314370
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55781
dc.description.abstractKuulomonivammaisten koulupolkua on tutkittu vähänlaisesti, erityisesti inklusiivisessa kouluympäristössä (lähikoulussa). Selvitimme, miten kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynti toteutuu lähikoulussa. Tutkimukseen osallistui kaksi kuulomonivammaista lasta, heidän vanhempansa sekä toisen lapsen opettaja ja koulunkäynninohjaaja. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Lapsen saaminen lähikouluun voi olla työn takana ja se voi vaatia vanhemmilta tavallista suurempaa aktiivisuutta. Tutkimuksessa selvisi, että yleisopetuksen opettaja muutti opetustapaansa, kun luokassa oli kuulomonivammainen oppilas. Hän visualisoi opetustaan, selkeytti omaa puhettaan, hyödynsi opetusvälineitä sekä muutti oppimisympäristöä ja ajankäyttöä. Tämän tutkimuksen perusteella kuulomonivammainen lapsi voi käydä lähikoulua tukitoimien avulla, ainakin alakouluvaiheen.
dc.language.isofin
dc.publisherKoulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto
dc.relation.ispartofseriese-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia
dc.relation.urihttp://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf
dc.subject.otherlähikoulut
dc.titleKuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa
dc.typemagazine article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711014108
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2017-11-01T13:15:11Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange13-18
dc.relation.issn2243-0075
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume2017
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2017.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationcontributionToPeriodical
dc.subject.ysokuulovammaiset
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokoulut
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4106
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10624
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p386
dc.type.okmD1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot