dc.contributor.author | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Mustola, Marleena | |
dc.date.accessioned | 2017-10-04T04:51:21Z | |
dc.date.available | 2017-10-04T04:51:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Koivula, M., & Mustola, M. (2017). Varhaiskasvatuksen digiloikka ja muuttuva sukupolvijärjestys? Jännitteitä lastentarhanopettajien ja lasten kohtaamisissa digitaalisen teknologian äärellä. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>11</i>(3), 37-50. <a href="http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=858" target="_blank">http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=858</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27261684 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_75208 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55518 | |
dc.description.abstract | Viimeisten vuosien aikana päiväkodit ovat olleet nopean teknologisen muutoksen
kohteena. Digitaaliset teknologiat, erityisesti tablettitietokoneet, ovat tulleet lyhyen
ajan sisällä osaksi varhaiskasvatuksen arkea ja pedagogiikkaa. Artikkelissamme
tuomme haastatteluaineiston avulla näkyville teknologian käytön aiheuttamia jännitteitä
varhaiskasvatuksessa, kun sekä lapset että lastentarhanopettajat koettavat
navigoida muuttuneessa teknologiaympäristössä yksin, yhdessä ja erikseen. Jännitteet
vaikuttavat myös varhaiskasvatusinstituution sukupolvijärjestykseen, sillä teknologian
äärellä lapset näyttäytyvät aikuisia osaavampana sukupolvena. Artikkeli
nostaa näin esille digitaalisen teknologian käytön ja sukupolvijärjestyksen välisen
yhteyden. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.relation.uri | http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=858 | |
dc.subject.other | lastentarhanopettajat | |
dc.subject.other | lapset | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen digiloikka ja muuttuva sukupolvijärjestys? Jännitteitä lastentarhanopettajien ja lasten kohtaamisissa digitaalisen teknologian äärellä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201710033914 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2017-10-03T12:15:25Z | |
dc.type.coar | journal article | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 37-50 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 11 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | kohtaaminen | |
dc.subject.yso | digitaalitekniikka | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8692 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22700 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8567 | |