Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJakonen, Mikko
dc.contributor.authorJurkka, Inka
dc.date.accessioned2017-09-27T17:05:20Z
dc.date.available2017-09-27T17:05:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1725362
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55475
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää suomalaisen kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutuksia valokuvakeskusten toimintaan. Managerialismia (new public management) on pidetty suomalaisen kulttuuripolitiikan kolmatta vaihetta kuvaavana käsitteenä. Suomalaisen kulttuuripolitiikan ja sen vaiheiden tutkimus on ollut Suomessa aktiivista. Valokuvakeskuksista ei kuitenkaan ole tehty tieteellistä tutkimusta, vaan ainoastaan muutamia raportteja. Tutkimuksessa aihetta lähestytään teoreettisesti kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen käsitteiden kautta. Tutkimuksen tarkempana tarkoituksena on selvittää valokuvakeskusten suhtautumista managerialistiseen hallintotapaan ja sen vaikutuksia niin valokuvakeskusten tekemään työhön kuin myös käsityksiin taiteen arvosta ja tulevaisuuden näkymistä. Merkittävä osa managerialismia on markkinaistuminen ja tutkimus selvittää ovatko kolmannen sektorin toimijat eli valokuvakeskukset siirtymässä kohti markkinaistumista eli yksityistä sektoria. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselytutkimuksella. Valokuvakeskusten edustajat ovat vastanneet sähköpostitse lähetettyyn kyselyyn. Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksista voi tulkita, että osa valokuvakeskuksista on avoimia siirtymään kohti kaupallista kenttää tai omaksumaan sieltä toimintatapoja itselleen. Nämä valokuvakeskukset ottavat kuitenkin huomioon taiteen ja kulttuurin arvot toiminnassaan eivätkä halua luopua niistä. Valokuvakeskusten joukossa on myös toimijoita, jotka eivät näe kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutuksia positiivisina.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervalokuvakeskukset
dc.titleValokuvakeskusten uusi aika : kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutukset suomalaisiin valokuvakeskuksiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709273862
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.date.updated2017-09-27T17:05:20Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysokulttuuripolitiikka
dc.subject.ysokolmas sektori
dc.subject.ysokulttuurijärjestöt
dc.subject.ysokulttuurikeskukset
dc.subject.ysovalokuvataide
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoluova talous
dc.subject.ysomanagerialismi
dc.subject.ysoprekariaatti
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot