Valokuvakeskusten uusi aika : kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutukset suomalaisiin valokuvakeskuksiin

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää suomalaisen kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutuksia valokuvakeskusten toimintaan. Managerialismia (new public management) on pidetty suomalaisen kulttuuripolitiikan kolmatta vaihetta kuvaavana käsitteenä. Suomalaisen kulttuuripolitiikan ja sen vaiheiden tutkimus on ollut Suomessa aktiivista. Valokuvakeskuksista ei kuitenkaan ole tehty tieteellistä tutkimusta, vaan ainoastaan muutamia raportteja. Tutkimuksessa aihetta lähestytään teoreettisesti kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen käsitteiden kautta. Tutkimuksen tarkempana tarkoituksena on selvittää valokuvakeskusten suhtautumista managerialistiseen hallintotapaan ja sen vaikutuksia niin valokuvakeskusten tekemään työhön kuin myös käsityksiin taiteen arvosta ja tulevaisuuden näkymistä. Merkittävä osa managerialismia on markkinaistuminen ja tutkimus selvittää ovatko kolmannen sektorin toimijat eli valokuvakeskukset siirtymässä kohti markkinaistumista eli yksityistä sektoria. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselytutkimuksella. Valokuvakeskusten edustajat ovat vastanneet sähköpostitse lähetettyyn kyselyyn. Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksista voi tulkita, että osa valokuvakeskuksista on avoimia siirtymään kohti kaupallista kenttää tai omaksumaan sieltä toimintatapoja itselleen. Nämä valokuvakeskukset ottavat kuitenkin huomioon taiteen ja kulttuurin arvot toiminnassaan eivätkä halua luopua niistä. Valokuvakeskusten joukossa on myös toimijoita, jotka eivät näe kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutuksia positiivisina.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709273862Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share