Valokuvakeskusten uusi aika : kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutukset suomalaisiin valokuvakeskuksiin
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää suomalaisen kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutuksia valokuvakeskusten toimintaan. Managerialismia (new public management) on pidetty suomalaisen kulttuuripolitiikan kolmatta vaihetta kuvaavana käsitteenä. Suomalaisen kulttuuripolitiikan ja sen vaiheiden tutkimus on ollut Suomessa aktiivista. Valokuvakeskuksista ei kuitenkaan ole tehty tieteellistä tutkimusta, vaan ainoastaan muutamia raportteja. Tutkimuksessa aihetta lähestytään teoreettisesti kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen käsitteiden kautta.
Tutkimuksen tarkempana tarkoituksena on selvittää valokuvakeskusten suhtautumista managerialistiseen hallintotapaan ja sen vaikutuksia niin valokuvakeskusten tekemään työhön kuin myös käsityksiin taiteen arvosta ja tulevaisuuden näkymistä. Merkittävä osa managerialismia on markkinaistuminen ja tutkimus selvittää ovatko kolmannen sektorin toimijat eli valokuvakeskukset siirtymässä kohti markkinaistumista eli yksityistä sektoria.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselytutkimuksella. Valokuvakeskusten edustajat ovat vastanneet sähköpostitse lähetettyyn kyselyyn. Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksista voi tulkita, että osa valokuvakeskuksista on avoimia siirtymään kohti kaupallista kenttää tai omaksumaan sieltä toimintatapoja itselleen. Nämä valokuvakeskukset ottavat kuitenkin huomioon taiteen ja kulttuurin arvot toiminnassaan eivätkä halua luopua niistä. Valokuvakeskusten joukossa on myös toimijoita, jotka eivät näe kulttuuripolitiikan kolmannen vaiheen vaikutuksia positiivisina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työn epävarmuus kolmannen sektorin palkkatyössä
Huhtala, Sanna-Kaisa (2017)Tässä tutkielmassa tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat työn määrällisen epävarmuuden kokemiseen kolmannen sektorin palkkatyössä. Erityisesti tutkielmassa kiinnitetään huomiota kolmannen sektorin palkkatyön erityspiirteisiin ... -
Kulttuurin paikka oululais-innovatiivisessa kaupunkibrändäyksessä : diskurssiteoreettinen analyysi Oulun kaupunkisuunnitteluun vaikuttavista strategioista
Sohlo, Pirjo (2010)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kulttuurille artikuloitua paikkaa Oulun kaupunkisuunnitteluun vaikuttavissa innovatiivisuutta painottavissa strategioissa, joita ovat tässä Oulun kaupunkistrategia, Oulu Inspiroi – ... -
Kaupunkien elämyksellinen kehittäminen ja imagotyö
Lähdesmäki, Tuuli (Jyväskylän yliopisto, 2016)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.