University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kulttuurin paikka oululais-innovatiivisessa kaupunkibrändäyksessä : diskurssiteoreettinen analyysi Oulun kaupunkisuunnitteluun vaikuttavista strategioista

Thumbnail
View/Open
1.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sohlo, Pirjo
Date
2010
Discipline
YhteiskuntapolitiikkaSocial Policy

 
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kulttuurille artikuloitua paikkaa Oulun kaupunkisuunnitteluun vaikuttavissa innovatiivisuutta painottavissa strategioissa, joita ovat tässä Oulun kaupunkistrategia, Oulu Inspiroi – Innovaatiosrategia, Oulu Triple Helix –strategia sekä Kasvu 2006 –sopimus. Tutkimuksen tavoitteen ollessa selvittää kulttuurille annettuja merkityksiä strategia-asiakirjoissa mitään annettua kulttuurikäsitystä en tässä ota, vaan annan tekstin artikuloida kulttuurin merkityksiä. Artikulaatioteorian viitekehys on Ernesto Laclaulta ja Chantal Mouffelta omaksuttu diskurssiteoria, jonka kautta on mahdollista selvittää diskursiivisen todellisuuden kyseenalaistamattomia taustalogiikoita ja tätä kautta tuoda esiin strategisen suunnittelun vaihtoehtoja. Tämä vaihtoehto on tässä tutkimuksessa kulttuurin keskiöksi ottava näkökulma; puhutaan myös kulttuurisesta suunnittelusta. Kunnat ja varsinkin kaupungit ovat kasvavan vetovoimakilpailun myötä päätyneet brändäämään itseään ulospäin investoinneille ja koulutetulle väelle houkuttelevaksi. Juuri tässä piilee kaupunkibrändäyksen ja kaupungin strategisen suunnittelun välinen suhde. Brändäyksen kautta erotutaan muista, ja siten kaupungit profiloituvat milloin esimerkiksi teknologia- tai kulttuurikaupungeiksi. Tapaukseni Oulun historia on erityisen teknologiapainotteinen, joka on vaikuttanut niin kaupungin strategiseen suunnitteluun kuin kaupunkimarkkinoinnissa käytettävään brändiinkin. Tämä on perustelu case-valinnalleni. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Oulun diskursiivinen todellisuus on laaja-alaistunut teknologiasta muihin kasvualoihin, mutta tämän kasvumentaliteetin myötä kulttuurille asetetaan kovia tuottavuusodotuksia ja se tällaisen ajattelun perusteella kapea-alaistuu. Tuloksissa tuon esille talouslähtöisyydelle vaihtoehtoisen kulttuurilähtöisen artikulaation kiinnekohdan kaupunkisuunnittelussa. ...
Keywords
kaupunkibrändäys innovaatiopolitiikka luova talous kulttuuripolitiikka kulttuurinen suunnittelu brändit kaupungit Oulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005311969

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21337]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre