Kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estävät tekijät teknologiatuotteiden ja –palveluiden kontekstissa
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma pyrki löytämään tekijöitä,
jotka estävät kuluttajan vaihtokäyttäytymisen teknologiatuotteiden ja -palveluiden kontekstissa. Teknologian omaksuminen on yksi tutkituimmista
aiheista tietojärjestelmätieteen alalla, kun taas vaihtokäyttäytyminen on saanut
vähemmän huomiota osakseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat myös keskittyneet
pääsääntöisesti omaksumista ja käyttöä edistäviin tekijöihin. Täten tämän
tutkielman keskiössä ovat tekijät, jotka estävät vaihtokäyttäytymistä. Teknologian
omaksumisen tutkimuksissa ei suoranaisesti huomioida nykyistä käytössä
olevaa teknologiaa, jolloin aikaisemmat teknologian omaksumisen tutkimusmallit
eivät kuvaa kattavasti vaihtokäyttäytymistä, koska vaihto tapahtuu nykyisestä
teknologiasta korvaavaan teknologiaan. Tutkielmassa esitetyn muuttoliiketutkimuksista
peräisin olevan Push-Pull-Mooring-viitekehyksen huomattiin
tarjoavan kattavan mallin kuvaamaan kuluttajanvaihtokäyttäytymistä. Kirjallisuuskatsauksessa
läpikäytyjen aikaisempien tutkimuksien pohjalta tutkimustuloksena
voidaan todeta, että kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estäviä tekijöitä
ovat tyytyväisyys, lojaalisuus, inertia, tottumus, vähäinen turvallisuus ja
yksityisyys, luottamus, koettu hyödyllisyys, vaihtokustannukset, koettu nautinnollisuus,
flow-kokemus, sosiaalinen vaikutus ja henkilökohtaiset piirteet,
kuten esimerkiksi vähäinen aikaisempi vaihtokokemus.
...
The purpose of this literature review based thesis was to identify factors that
inhibit consumers’ switching behavior in the context of technology products
and services. Technology adoption is one of the most widely researched topics
in information systems research, whereas switching behavior has received less
attention. Prior studies have focused mainly on the positive enabling factors
that promote adoption and usage. Due to the relative scarce amount of research
focusing on negative and inhibiting factors, the focus of this thesis was on factors
that inhibit consumers’ switching behavior. Technology adoption research
does not consider the presence of incumbent technology. Therefore, technology
adoption research cannot be applied per se to explain switching behavior, because
switching occurs from an incumbent technology to a substitute. Push-
Pull-Mooring framework was found to be a good fit for explaining major factors
that affect consumers’ switching behavior. Based on the literature review
carried out, it was revealed that satisfaction, loyalty, inertia, habit, low security
and privacy, trust, perceived usefulness, switching costs, perceived enjoyment,
flow experience, social influence and personal traits such as low variety seeking
are factors that inhibit customer switching behavior in the context of technology
products and services.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estävät tekijät älypuhelinekosysteemissä
Arvio, Joni (2018)Älypuhelimet ovat viimeisempien vuosien aikana yleistyneet hurjaa vauhtia, jolloin niistä on myös tullut oleellinen osa jokapäiväistä elämäämme. Tällöin yhä useampi kuluttaja ei enää omaksu älypuhelinta uutena teknologisena ... -
Eri toimialoilla kehitettävien kriittisten teknologiaratkaisujen web-migraatiota edistävät ja estävät tekijät
Vidgren, Lilli (2020)Eri toimialoilla ollaan tällä hetkellä teknologiamurroksessa, jossa paikallisia teknologioita ollaan vähitellen vaihtamassa web-pohjaisiin teknologioihin. Tutkimus käsittelee teknologian omaksumisen avulla kehitettyä ... -
"En mä halua et mun pomo seuraa mua" : mitkä tekijät estävät työntekijää omaksumasta organisaation sisäistä sosiaalista viestintävälinettä?
Manninen, Tiina (2017)Tämän päivän alati muuttuvassa maailmassa yritykset etsivät yhä uusia tapoja säilyttääkseen kilpailuaseman liiketoiminnassaan. Yritysten sosiaaliset kollaboraatio-ohjelmistot, kuten Yammer, ovat tarkoitettu työyhteisölliseen ... -
Free-to-Switch? : Consumer Switching Behavior in Freemium Mobile Games
Kallioniemi, Juho (2022)Freemium-liiketoimintamallia hyödyntävät mobiilipelit ovat erittäin suosittuja sovelluskaupoissa ja hyvin tuottavia niiden kehittäjille ja julkaisijoille. Mobiiliympäristössä uuteen peliin vaihtaminen on kuitenkin helppoa ... -
Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events
Romppanen, Rene (2018)Palvelun laatu ymmärretään ennustavana tekijänä koetulle arvolle, joka taas ennustaa asiakastyytyväisyyttä ja käyttäytymisaikomusta. Jo vuosikymmenien ajan markkinointitutkimukset ovat olleet kiinnostuneita laadun, arvon, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.