University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estävät tekijät teknologiatuotteiden ja –palveluiden kontekstissa

Icon
1.6 Mb

Authors
Arvio, Joni
Date
2017
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma pyrki löytämään tekijöitä, jotka estävät kuluttajan vaihtokäyttäytymisen teknologiatuotteiden ja -palveluiden kontekstissa. Teknologian omaksuminen on yksi tutkituimmista aiheista tietojärjestelmätieteen alalla, kun taas vaihtokäyttäytyminen on saanut vähemmän huomiota osakseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat myös keskittyneet pääsääntöisesti omaksumista ja käyttöä edistäviin tekijöihin. Täten tämän tutkielman keskiössä ovat tekijät, jotka estävät vaihtokäyttäytymistä. Teknologian omaksumisen tutkimuksissa ei suoranaisesti huomioida nykyistä käytössä olevaa teknologiaa, jolloin aikaisemmat teknologian omaksumisen tutkimusmallit eivät kuvaa kattavasti vaihtokäyttäytymistä, koska vaihto tapahtuu nykyisestä teknologiasta korvaavaan teknologiaan. Tutkielmassa esitetyn muuttoliiketutkimuksista peräisin olevan Push-Pull-Mooring-viitekehyksen huomattiin tarjoavan kattavan mallin kuvaamaan kuluttajanvaihtokäyttäytymistä. Kirjallisuuskatsauksessa läpikäytyjen aikaisempien tutkimuksien pohjalta tutkimustuloksena voidaan todeta, että kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estäviä tekijöitä ovat tyytyväisyys, lojaalisuus, inertia, tottumus, vähäinen turvallisuus ja yksityisyys, luottamus, koettu hyödyllisyys, vaihtokustannukset, koettu nautinnollisuus, flow-kokemus, sosiaalinen vaikutus ja henkilökohtaiset piirteet, kuten esimerkiksi vähäinen aikaisempi vaihtokokemus. ...
 
The purpose of this literature review based thesis was to identify factors that inhibit consumers’ switching behavior in the context of technology products and services. Technology adoption is one of the most widely researched topics in information systems research, whereas switching behavior has received less attention. Prior studies have focused mainly on the positive enabling factors that promote adoption and usage. Due to the relative scarce amount of research focusing on negative and inhibiting factors, the focus of this thesis was on factors that inhibit consumers’ switching behavior. Technology adoption research does not consider the presence of incumbent technology. Therefore, technology adoption research cannot be applied per se to explain switching behavior, because switching occurs from an incumbent technology to a substitute. Push- Pull-Mooring framework was found to be a good fit for explaining major factors that affect consumers’ switching behavior. Based on the literature review carried out, it was revealed that satisfaction, loyalty, inertia, habit, low security and privacy, trust, perceived usefulness, switching costs, perceived enjoyment, flow experience, social influence and personal traits such as low variety seeking are factors that inhibit customer switching behavior in the context of technology products and services. ...
 
Keywords
teknologia omaksuminen käyttökokemukset tyytyväisyys kuluttajakäyttäytyminen vaihtokäyttäytyminen push-pull-mooring switching behavior PPM framework PPM model inhibitor barrier
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709133730

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "En mä halua et mun pomo seuraa mua" : mitkä tekijät estävät työntekijää omaksumasta organisaation sisäistä sosiaalista viestintävälinettä? 

    Manninen, Tiina (2017)
    Tämän päivän alati muuttuvassa maailmassa yritykset etsivät yhä uusia tapoja säilyttääkseen kilpailuaseman liiketoiminnassaan. Yritysten sosiaaliset kollaboraatio-ohjelmistot, kuten Yammer, ovat tarkoitettu työyhteisölliseen ...
  • Eri toimialoilla kehitettävien kriittisten teknologiaratkaisujen web-migraatiota edistävät ja estävät tekijät 

    Vidgren, Lilli (2020)
    Eri toimialoilla ollaan tällä hetkellä teknologiamurroksessa, jossa paikallisia teknologioita ollaan vähitellen vaihtamassa web-pohjaisiin teknologioihin. Tutkimus käsittelee teknologian omaksumisen avulla kehitettyä ...
  • Free-to-Switch? : Consumer Switching Behavior in Freemium Mobile Games 

    Kallioniemi, Juho (2022)
    Freemium-liiketoimintamallia hyödyntävät mobiilipelit ovat erittäin suosittuja sovelluskaupoissa ja hyvin tuottavia niiden kehittäjille ja julkaisijoille. Mobiiliympäristössä uuteen peliin vaihtaminen on kuitenkin helppoa ...
  • Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events 

    Romppanen, Rene (2018)
    Palvelun laatu ymmärretään ennustavana tekijänä koetulle arvolle, joka taas ennustaa asiakastyytyväisyyttä ja käyttäytymisaikomusta. Jo vuosikymmenien ajan markkinointitutkimukset ovat olleet kiinnostuneita laadun, arvon, ...
  • Consumer acceptance of smart cards in public transportation 

    Khudaibergenova, Kamila (2017)
    Smart card technology is certainly not new; it has been widely implemented in public transportation in many countries. It is considered as a permanent and efficient fare collection system, which allows to enhance planning ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre