Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events
Authors
Date
2018Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Palvelun laatu ymmärretään ennustavana tekijänä koetulle arvolle, joka taas ennustaa asiakastyytyväisyyttä ja käyttäytymisaikomusta. Jo vuosikymmenien ajan markkinointitutkimukset ovat olleet kiinnostuneita laadun, arvon, tyytyväisyyden ja käyttäytymisaikomuksen välisistä suhteista. Aikaisemmat tutkimukset eivät kuitenkaan ole yksimielisiä näiden neljän tekijän välisistä suhteista ja niiden voimakkuuksista. Samoin tapahtumien laadun kehittäminen on saanut osakseen kasvavaa huomiota tutkijoilta ja yritysjohtajilta 2000-luvulta lähtien. Aikaisemmat tutkimukset ovat tarkastelleet tapahtuman laatua moniulotteisena ilmiönä, joka muodostuu informaatiopalveluista, tapahtuman ohjelmasta, tapahtuman tuotteesta ja verkostoitumisesta. On kuitenkin epäselvää, miten nämä ulottuvuudet vaikuttavat vierailijan kokeman kokonaislaadun muodostumiseen business-to-business (B2B) tapahtumien kontekstissa. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyyn kutsuttiin sähköpostilla 2580 Management Events Oy:n järjestämiin B2B tapahtumiin osallistunutta kutsuvierasta. Vastauksia kertyi kaikkiaan 578. Aineisto analysoitiin SmartPLS 3.1.7 –ohjelmistolla. Tutkimustulosten mukaan tapahtuman kokonaislaatu vaikuttaa positiivisesti vierailijan kokemaan arvoon, joka puolestaan on positiivisesti yhteydessä tyytyväisyyteen ja uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomukseen. Tulokset osoittivat myös, että laadun ulottuvuuksista tapahtuman ohjelma vaikuttaa voimakkaimmin vierailijan uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomukseen. Lisäksi tulosten perusteella voidaan todeta, että tapahtuman tuotteella oli toiseksi voimakkain ja verkostoitumisella kolmanneksi voimakkain vaikutus vierailijan käyttäytymisaikomuksiin. Informaatiopalveluilla oli vähäisin vaikutus vierailijan kokemaan arvoon ja käyttäytymisaikomuksiin. Lopuksi tulokset osoittivat, että tyytyväisyyden suora vaikutus käyttäytymisaikomuksiin on arvoa voimakkaampi, mutta arvon yhteenlaskettu kokonaisvaikutus ennustaa parhaiten vierailijan uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Account-based marketing concept and process
Peuhkuri, Alvar (2021)Account-based markkinointi (kirjoittaja ehdottaa suomenkielistä termiä ”asiakasperusteinen markkinointi) on noussut viimeisten vuosien aikana kuumaksi ja paljon puhutuksi aiheeksi. Tietotekniikan sekä teknologian kehityksen ... -
Online content consumption experiences as drivers of engagement behaviors and recommendation intention
Heino, Anna (2017)Internet ja sosiaalinen media ovat luoneet uusia tapoja yrityksille olla vuorovaikutuksessa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Yritysten päättäjät ovat tietoisia sitoutuneiden asiakkaiden tuomista positiivisista ... -
Investigating customer experiences of a public limited company brand in a B2B context : a case study of the EV charging industry
Jauhiainen, Sannimaija (2023)Vahva yritysidentiteetti tarjoaa elementit, joiden avulla voidaan luoda ainutlaatuinen yritysbrändi sekä erottua jatkuvasti muuttuvassa kilpaillussa liiketoimintaympäristössä. Yritysidentiteetti on myös ratkaisevassa ... -
Tapahtuman hiilijalanjäljen laskennan rajaus
Reko, Tuuli (2013)Tämän tutkimuksen tarkoitus on määrittää rajaus tapahtuman hiilijalanjäljen laskennalle. Tutkimuksen taustalla on Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen koordinoima hanke Greening Events. Tarkoituksena on kehittää ... -
Vanhemman taustatekijät yksivuotiaalle lapselle tehdyn hoitoratkaisun ja varhaiskasvatukseen liittyvän tyytyväisyyden selittäjinä
Saarela, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin vanhempien taustatekijöiden yhteyttä lastenhoitoratkaisuihin sekä kantasuomalaisten ja muualta Suomeen muuttaneiden eroja tyytyväisyydessä varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen aineistona (N = ...