Digikehitysjohtajan tehtävissä tarvittavat kompetenssit : laadullinen tutkimus
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla: mitä kompetensseja digikehitysjohtajan (eng. Chief Digital Officer, CDO) tehtävissä tarvitaan? Digitalisaatio on Mooren lain aikaansaama teknologian kehittymisen ilmiö, joka saa aikaan muutoksia, niin yksilö-, yritys- kuin yhteiskuntatasoilla. Yritysten näkökulmasta siihen liittyy keskeisesti digitaalinen transformaatio, jossa teknologian mahdollisuuksia pyritään hyödyntämään yrityksessä digitalisoinnin avulla. Digitaalinen transformaatio vaikuttaa yrityksiin monella tavalla, ja sen hyödyt ovat parhaiten nähtä-vissä asiakaskokemuksessa, prosesseissa ja liiketoimintamalleissa. Transformaation hallitsemiseksi, yrityksiin on nimetty digikehitysjohtajan rooli. Rooli sisältää digitaalisen transformaation hallintaan liittyviä tehtäviä, kuten muutoksen johtamisen, strategiatyön ja asiakaskokemuksen kehittämisen. Lisäksi digikehitysjohtajan toimenkuvaan kuuluu usein liiketoiminnasta vastaavan muutosjohtajan rooli. Tutkimusten mukaan digikehitysjohtajalla on havaittavissa erilaisia roolityyppejä. Digikehitysjohtaja toimii usein yrityksen johtoryhmässä, korkealla hierarkiassa ja sen toiminta ulottuu organisaation eri yksiköihin. Digikehitysjohtajan roolin tehtävissä vaadittavista kompetensseista ei ole tehty paljoa aikaisempaa tutkimusta. Tämä tutkimus tarjoaa uutta tietoa liittyen digikehitysjohtajan kompetensseihin. Tutkimuksen mukaan roolissa tarvittavat kompetenssit rakentuvat yksilöllisten- ja ammatillisten kompetenssien kautta, joita liiketoiminnalliset- ja tekniset kompetenssit vahvistavat. Substanssiosaamisen kannalta liiketoiminnallinen tietämys korostuu tehtävien liiketoiminnallisen päävastuun kautta, mutta tehtävissä tarvitaan myös laajaa yleisen tason teknologista tietämystä.
...
The aim of this master’s thesis is to explain what competencies are needed in working as a Chief Digital Officer (CDO). According to the previous research, digitalization is a phenomenon driven by Moore’s law and rapid advancements in information technology. It makes impacts and changes in individuals’, com- panies’ and societies’ points of view. From the company’s perspective, digitali- zation occurs in a form of digital transformation, that includes exploitation of technologies’ possibilities. Digitalization makes impacts on companies in many levels. Its advantages are best seen in customer experience, processes and busi- ness models. Companies have appointed the new role of CDO to manage the digital transformation. The role of CDO includes tasks that are highly incorpo- rated with digital transformation activities, change management, strategy and customer experience. It is often portrayed as a change manager but earlier stud- ies have identified different managerial role types of CDO. Often CDO is a part of the top management team, high in company hierarchy and makes effects across all company units. There is only few prior researches about the compe- tencies needed in working as CDO. This study will provide new and valuable information about the competencies of CDO. According to the research the competencies of the CDO are built from personal competencies and profession- al competencies that are strengthen by business competences and technical competencies. Business competencies of CDO are the more important than technical expertise and based on the study, a common level of knowledge in technology is seen suitable in the role. This is highlighted by the business focus of CDO.
Keywords: Digitalization, Digital Transformation, Impact, CDO, Chief Digital Officer and Competencies
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
From places to platforms : Examining the transformation of servicescapes
Horáková, Julie; Uusitalo, Outi (Routledge, 2022)Place represents one of the underlying elements of the marketing mix. However, due to ongoing digitalisation, places have undergone substantial changes in recent years. With the transition from physical shopping environments ... -
Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista
Schüler, Milka (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ... -
Digital transformation of SMEs : drivers, challenges, and strategies
Karppinen, Santtu (2024)Digitaalinen transformaatio on noussut viime vuosien aikana tärkeäksi tutkimuskohteeksi monilla aloilla. Etenkin COVID-19 pandemian seurauksena kyseinen prosessi nousi organisaatioiden ja tutkijoiden tietoisuuteen. ... -
Transformative direction of innovation and measurement of uncaptured GDP in the digital economy
Naveed, Kashif (University of Jyväskylä, 2017)The Internet has dramatically changed business dynamics and our daily lives by providing extraordinary services and welfare never anticipated before. However, productivity in industrialized countries has confronted an ... -
A Qualitative Study on the Categorisation and Prioritisation of Digital Competencies and Attitudes for Managers and Employees
Kocak, Seyma; Pawlowski, Jan (SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2021)Digital transformation is a mega-trend and is perceived by many companies as an opportunity to remain competitive. The digital competencies and digital mindset of managers and employees play an important role. Without new ...