Hedonistinen eskapismi ja kulttuurituotteiden kuluttaminen
Tämän tutkimuksen tehtävänä on tutkia hedonistisen eskapismin ja kulttuurituotteiden kuluttamisen välistä suhdetta. Tutkimus alkaa hedonistisen eskapismin käsitteen määrittelyllä, jonka jälkeen teoreettista viitekehystä laajennetaan erilaisilla kulttuuritutkimuksen, yhteiskuntatieteen ja mediatutkimuksen teorioilla. Tarkoituksena on tarkastella hedonistista eskapismia osana kulttuuriteollisuuden muutosta sekä rakentaa tarkastelun myötä käsitys postmodernista kulttuurituotteiden kuluttajasta. Tutkimus on teoreettinen työ ja se lähestyy tutkimuskohdettaan osin Frankfurtin koulukunnan kriittisen teorian, mutta myös muiden nykyteoreetikkojen näkökulmien kautta. Tarkastelen hedonistista eskapismia ja kulttuurituotteiden välistä suhdetta muun muassa Theodor W. Adornon kulttuuriteollisuus -kritiikin, Walter Benjaminin optimistisen kulttuuriteollisuutta koskevan käsityksen, sekä Guy Debordin spektaakkelin käsitteiden myötä.
Aikalaisanalyysin tavoin etenevä tutkimus osoittaa, että muuttunut kulttuuriteollisuus, sekä muuttunut kulttuuriteollisuuden tuotteiden kuluttaja, postmoderni subjekti ei kuluta enää kulttuurituotteita samalla tavalla kuin sen edeltäjät tekivät. Tutkimukseni osoittaa, että hedonistisen eskapismin käsitteen kautta voidaan tutkia ja analysoida aiempaa laajemmin erilaisten kulttuurituotteiden merkitystä niin yksilölle kuin yhteisöllekin. Tutkimukseni osoittaa myös, että muutoksessa oleva kulttuuriteollisuus kuluttajineen ja taiteilijoineen kaipaa hedonistisen eskapismin kaltaista käsitettä kulutusympäristöjen tutkimiseksi sekä ymmärtämiseksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuori kaupunkilaisaikuinen kuluttajana
Vidgren, Heidi (2001) -
Is it all about consumer engagement? : Explaining continuance intention for utilitarian and hedonic service consumption
Hepola, Janne; Leppäniemi, Matti; Karjaluoto, Heikki (Elsevier BV, 2020)This paper compares the explanatory power of consumer engagement (CE) regarding service continuance intention with the variables of attitude (utilitarian and hedonic) and satisfaction. Survey data were collected from users ... -
From hedonism to frugality : consumption desires in different age groups across 20 years
Wilska, Terhi-Anna; Silinskas, Gintautas; Nyrhinen, Jussi (Bristol University Press, 2023)This article examines different kinds of consumption desires of Finnish consumers by asking how they would change their consumption habits if they had more money at their disposal. As previous research on consumption desires ... -
Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
Lahti, Vilma (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa ... -
Kansalaiset kuluttajina : tutkimus kansalaisaktivistien suhteesta kuluttamiseen ja kulutusyhteiskuntaan
Liimatainen, Tero (2002)