Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJakonen, Mikko
dc.contributor.authorMertanen, Milla Minerva
dc.date.accessioned2017-09-08T12:56:59Z
dc.date.available2017-09-08T12:56:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1721830
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55294
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tehtävänä on tutkia hedonistisen eskapismin ja kulttuurituotteiden kuluttamisen välistä suhdetta. Tutkimus alkaa hedonistisen eskapismin käsitteen määrittelyllä, jonka jälkeen teoreettista viitekehystä laajennetaan erilaisilla kulttuuritutkimuksen, yhteiskuntatieteen ja mediatutkimuksen teorioilla. Tarkoituksena on tarkastella hedonistista eskapismia osana kulttuuriteollisuuden muutosta sekä rakentaa tarkastelun myötä käsitys postmodernista kulttuurituotteiden kuluttajasta. Tutkimus on teoreettinen työ ja se lähestyy tutkimuskohdettaan osin Frankfurtin koulukunnan kriittisen teorian, mutta myös muiden nykyteoreetikkojen näkökulmien kautta. Tarkastelen hedonistista eskapismia ja kulttuurituotteiden välistä suhdetta muun muassa Theodor W. Adornon kulttuuriteollisuus -kritiikin, Walter Benjaminin optimistisen kulttuuriteollisuutta koskevan käsityksen, sekä Guy Debordin spektaakkelin käsitteiden myötä. Aikalaisanalyysin tavoin etenevä tutkimus osoittaa, että muuttunut kulttuuriteollisuus, sekä muuttunut kulttuuriteollisuuden tuotteiden kuluttaja, postmoderni subjekti ei kuluta enää kulttuurituotteita samalla tavalla kuin sen edeltäjät tekivät. Tutkimukseni osoittaa, että hedonistisen eskapismin käsitteen kautta voidaan tutkia ja analysoida aiempaa laajemmin erilaisten kulttuurituotteiden merkitystä niin yksilölle kuin yhteisöllekin. Tutkimukseni osoittaa myös, että muutoksessa oleva kulttuuriteollisuus kuluttajineen ja taiteilijoineen kaipaa hedonistisen eskapismin kaltaista käsitettä kulutusympäristöjen tutkimiseksi sekä ymmärtämiseksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (90 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherhedonismi
dc.subject.othereskapismi
dc.subject.othersuoratoistopalvelut
dc.subject.otherelokuva
dc.subject.otherkulttuurituotteiden kuluttaminen
dc.subject.otherkulttuuriteollisuus
dc.subject.otherspektaakkeli
dc.titleHedonistinen eskapismi ja kulttuurituotteiden kuluttaminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709083687
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.date.updated2017-09-08T12:56:59Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysokulttuuripalvelut
dc.subject.ysokulttuuriteollisuus
dc.subject.ysoelokuva
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysokuluttaminen
dc.subject.ysohedonismi
dc.subject.ysoeskapismi
dc.subject.ysopostmodernismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot