dc.contributor.advisor | Aro, Tuija | |
dc.contributor.author | Lehtinen, Elina | |
dc.date.accessioned | 2017-09-05T13:29:29Z | |
dc.date.available | 2017-09-05T13:29:29Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55278 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa tutkimuksessa on kehitetty menetelmä, jonka avulla sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten esiopetusikäisten lasten taitoja ja tuen tarpeita voidaan arvioida ja seurata. Menetelmän avulla voidaan siirtää tietoa lapsen siirtyessä esiopetuksesta kouluun. Menetelmässä huomioidaan sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen kehityksen erityispiirteet. Menetelmälle annettiin nimeksi SoLa kohderyhmän, sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten lasten mukaan.
Menetelmän kehittämistä varten koottiin tietoa sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten lasten kehitystä koskevasta kirjallisuudesta, Suomessa käytössä olevista esiopetusikäisten lasten arviointimenetelmistä ja näkövammaisten lasten erityisopettajien paneelikeskustelusta. Lisäksi kehitystyössä hyödynnettiin näkövammaisten lasten arviointi- ja kuntoutustyössä saatua omaa kokemusta.
Sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten lasten kehityksen erityispiirteiksi nousivat kirjallisuudesta erityisesti tiedon hankkimiseen, vuorovaikutukseen, motoriikan ja orientoitumisen kehitykseen, työskentelytaitoihin ja itsestä huolehtimiseen liittyvät tekijät. Lisäksi luku- ja kirjoitusmenetelmien erilaisuus sekä laskemisen perusvalmiuksiin liittyvät erityispiirteet nousivat kirjallisuudesta esille. Näkemisen puutteista johtuvien haittojen vähentämiseksi kirjallisuudesta nousi esille erityisesti tunto- ja kuuloaistien käyttäminen tiedonhankinnassa, asiantunteva ohjaus ja ajan antaminen tiedon hankintaan, tiedon käsittelyyn ja taitojen runsaaseen harjoitteluun.
Tutkimuksessa kehitetty SoLa-lomake on tarkoitettu sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten esiopetusikäisten lasten arviointiin ja tiedonsiirtoon esiopetusvuoden aikana ja lapsen siirtyessä esiopetuksesta kouluun. Sen käyttäjinä voi olla esimerkiksi esiopetushenkilöstö ja muut lasten kanssa toimivat. SoLa-lomakkeen käytettävyyden lisäämiseksi tulee koota käsikirja, joka sisältää perehdytystä sokean ja vaikeasti heikkonäköisen esiopetusikäisen lapsen taitojen ja tuen tarpeiden arviointiin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (68 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | sokeus | |
dc.subject.other | näkövammaisuus | |
dc.subject.other | sokean lapsen kehitys | |
dc.subject.other | esiopetus | |
dc.subject.other | kouluvalmius | |
dc.subject.other | koulunaloitusvalmius | |
dc.subject.other | arviointi | |
dc.subject.other | siirtymävaihe | |
dc.subject.other | tiedonsiirto | |
dc.title | Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709053666 | |
dc.type.ontasot | Licentiate thesis | en |
dc.type.ontasot | Lisensiaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-09-05T13:29:29Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | sokeat | |
dc.subject.yso | näkövammaiset | |
dc.subject.yso | esikouluikäiset | |
dc.subject.yso | koulukypsyys | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | arviointimenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G3 | |