Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPesonen, Hanna-Leena
dc.contributor.authorKeskinen, Kirsi
dc.date.accessioned2017-09-04T06:39:30Z
dc.date.available2017-09-04T06:39:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1721258
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55258
dc.description.abstractLämpöyrittäjät ovat pienyrittäjiä, jotka huolehtivat lämpöenergian tuottamisesta ja toimittamisesta asiakkaalle tyypillisesti polttamalla paikallista metsäbiomassaa lämpölaitoksessa. Lämpömarkkinoilla asiakassuhteet ovat yleensä pitkäikäisiä ja hinnat sovitaan pitkälle tulevaisuuteen ulottuville lämmöntoimituksille. Hinnoittelu on haastava toiminto, joka kytkeytyy niin yrityksen sisäisiin tekijöihin, markkinointimixissä tehtäviin päätöksiin kuin ulkoisen toimintaympäristön seikkoihin. Hinnoittelukyvykkyyden omaaminen voisi auttaa lämpöyrittäjiä onnistumaan hinnoittelussa. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin tunnistaa, mistä tekijöistä keskisuomalaisten lämpöyrittäjien hinnoittelukyvykkyys muodostuu ja mitkä resurssit ovat yhteydessä näiden tekijöiden esiintymiseen. Tutkimuksen teoreettisena taustana käytettiin resurssipohjaista näkökulmaa hinnoittelukyvykkyyden muodostumiseen. Hinnoittelukyvykkyystekijöinä käytettiin PRICECAP-mittariston mukaista kymmentä eri hinnoittelukyvykkyystekijää. Tutkimuksen aineisto hankittiin haastattelemalla 11 keskisuomalaista lämpöyrittäjää. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisilla että määrällisillä tutkimusmenetelmillä, joten tutkimusta voidaan pitää monimetodista lähestymistapaa käyttävänä tapaustutkimuksena. Lisäksi lämpöyrittäjätoimialaa kuvaavina lähteinä käytettiin sekundääriaineistoa, joka koostui pääasiassa erilaisista raporteista. Tutkimusaineiston sisältöä analysoitaessa esille nousi lähes jokaisen yksittäisen hinnoittelukyvykkyystekijän kohdalla useita eri seikkoja. Sisäisten tekijöiden kohdalla painottui operatiivinen toiminta, markkinointimixiin liittyen asiakkaan kuunteleminen ja ulkoisten tekijöiden kohdalla aktiivinen tiedonhankinta yrityksen ulkopuolelta. Lämpöyrittäjällä olevien hinnoittelukyvykkyystekijöiden määrät vaihtelivat keskisuomalaisten lämpöyrittäjien välillä suuresti eikä kellään tunnistettu olevan kaikki tekijöitä. Eniten lämpöyrittäjillä oli sisäisiä ja vähiten ulkoisia hinnoittelukyvykkyystekijöitä. Merkittävimmiksi suurempaan hinnoittelukyvykkyystekijöiden määrään yhteydessä oleviksi resursseiksi tai taustatekijöiksi osoittautuivat lämpöyrittäjäkumppanin sekä lyhyemmän lämpöyrittäjyyskokemuksen omaaminen. Jatkuja vuoropuhelu asiakkaan kanssa ja kumppanin kanssa lämpöyrittäjänä toimiminen ovat seikkoja, joita tämän tutkimuksen perusteella voisi suositella lämpöyrittäjän hinnoittelukyvykkyyden tukemiseksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherhinnoittelu
dc.subject.otherhinnoittelukyvykkyys
dc.subject.otherresurssipohjainen näkökulma
dc.subject.otherlämpöyrittäjä
dc.titleHinnoittelukyvykkyys lämpöyrittäjätoimialalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709043647
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYritysten ympäristöjohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Environmental Managementen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2017-09-04T06:39:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20425
dc.subject.ysolämmöntuotanto
dc.subject.ysobiovoimalat
dc.subject.ysohinnoittelu
dc.subject.ysostrategia
dc.subject.ysomenestystekijät
dc.subject.ysopienyritykset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot