Varhaiskasvattajien käsityksiä suomi toisena kielenä -opetuksesta ja itsestään sen toteuttajana
Tutkimus tarkastelee suomi toisena kielenä -opetusta varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena S2-opetus ja sen toteuttaminen nähdään sekä millaista ammatillista osaamista ja pätevyyttä opetuksen toteuttamiseen liitetään.
Tutkimus toteutettiin keskisuuressa Etelä-Suomen kaupungissa. Tutkimuskohteina oli kolme kunnallista päiväkotia, joissa jokaisessa oli S2-opetuksen alaisuudessa olevia lapsia. Yhteensä tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvattajaa ja aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastattelu toteutettiin parihaastatteluna teemahaastattelun muodossa. Aineiston analysoinnissa käytettiin pääasiassa aineistolähtöistä analyysia sekä osittain teoriaohjaavaa analyysia.
Keskeiset tulokset osoittivat, että S2-opetus nähtiin sisällöltään melko sa-nastopainotteisena. Käsitteenä S2-opetusta ei kuitenkaan mielletty toimivaksi varhaiskasvatuksen sisältöihin nähden. Vaikka opetusta toteuttivat kaikki kas-vattajat, sen toteuttamiseen liitettiin tietynlainen erityisosaaminen. Tätä erityis-osaamista nähtiin olevan spesifimmin kouluttautuneilla henkilöillä. Opetukseen liitetty pätevyys ikään kuin ulkoistettiin. Opetuksen toteuttaminen nähtiin kuitenkin kaikkien osaamisalueena koulutuksesta riippumatta.
Yhteenvetona voin todeta, että ammatilliseen osaamiseen ja pätevyyteen liitettiin vahvasti koulutuksen näkökulma. Osaamista oli kaikilla, mutta pätevyys opetuksen suhteen määriteltiin saadun koulutuksen pohjalta. Toteuttamiseen liitetty kompetenssi (ammatillinen osaaminen ja pätevyys) jaettiin näennäisesti siis kahtia. Käsitteenä S2-opetus miellettiin melko koulukeskeiseksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4406]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomi toisena kielenä -opettaja yhteisopetuksen toteuttajana
Vatja, Iida (2017)Tutkin maisterintutkielmassani suomi toisena kielenä (S2) -opettajan osallistumista yhteisopetukseen. Suomessa erittäin vähän kartoitettu aihe on ajankohtainen ja tarpeellinen muun muassa siksi, että vuoden 2014 perusopetuksen ... -
Tradenomiopiskelijoiden käsityksiä itsestään saksanoppijoina
Asunmaa, Anneli (2002) -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
The dynamics of foreign versus second language development in Finnish writing
Tilma, Corinne (University of Jyväskylä, 2014) -
IKI-hankkeen satoa : ideoita S2-pedagogiikkaan ja kielitietoisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa
Pesu, Emma (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tässä artikkelissa esitellään IKI-hankkeeseen osallistuneen varhaiskasvatusryhmän kielitietoista toimintaa ja pohditaan, miten suomi toisena kielenä -pedagogiikka ilmenee päiväkotiryhmän arjessa. Aineistoa tarkastellaan ...