Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten kiinnostuksesta musiikin harrastamista kohtaan ja halusin tietää, miten musiikinopettajana pystyisin innostamaan heitä musiikin harrastamisen pariin.
Tässä tutkielmassa tarkoituksenani oli selvittää musiikinopetuksen ja musiikin harrastamisen yhteyksiä tutkimuksien, perusopetuksen opetussuunnitelman, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman, vapaan sivistystyön toiminnan, kyselyaineiston (N=26) ja haastatteluiden (N=2) avulla. Tutkimusaineiston keräsin eräästä keskisuomalaisesta yhtenäiskoulusta kevätlukukaudella 2017.
Tässä tutkimuksessa selvitin, miten peruskoulun musiikinopetus toimii ja kuinka sitä pyritään ohjailemaan perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteilla. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että tutkimukseen osallistuneet 7. luokan oppilaat ajattelevat positiivisesti koulun musiikinopetuksesta. Tulokset kertoivat, että oppilaiden mielestä koulun musiikinopetuksen ja musiikin harrastamisen välillä ei ole merkittävää yhteyttä. Sen sijaan musiikinopettaja nähtiin hyvänä mallivaikuttajana musiikin harrastamista ajatellen. Oppilaiden toiveita kuuntelemalla ja toiveita toteuttamalla koulun musiikinopetus voisi toimia uusien musiikin harrastajien innoittaja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ... -
Peruskoulun viidesluokkalaiset ja musiikinopiskelu : oppilaiden suhtautuminen koulumusiikkiin
Tiilikainen, Hanna (2010) -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Musiikin historian opettaminen Hyvinkään peruskoulujen alaluokilla
Mönkkönen, Konsta (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja millä menetelmillä musiikinhistoriaa opetetaan peruskoulun alaluokilla. Tutkimuksessani hain vastausta kahteen kysymykseen: (i) Millaista on länsimaisen taidemusiikin ... -
Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa
Hakkarainen, Jyri (2023)Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit väljine ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.