"Se ei oo mulle pelkkä koulutus" : Life coach -koulutus kokonaisvaltaisen oppimisen ja henkilökohtaisen kehityksen voimaannuttavana mahdollistajana
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä vajaan vuoden
mittaiseen life coach -koulutukseen osallistuvat aikuisopiskelijat kokivat
koulutusjakson aikana, millaista oppimista koulutuksen aikana tapahtui sekä miten
koulutuksen vaikutukset näkyivät opiskelijoiden arjessa. Tutkimuksen teon aikana
tutkimuksen fokus tarkentui, ja keskeiseksi nousivat kokemuksellisen oppimisen
merkitys sekä opiskelijoiden koulutusvuoden aikana kokema henkilökohtainen
oppimis- ja kasvuprosessi.
Tutkimuksen taustateoriana on fenomenologis-hermeneuttinen lähestymis-
tapa, jonka pohjalta tutkimusmenetelmäksi valikoitui haastattelututkimus.
Aineistonkeruu toteutettiin avoimien haastatteluiden muodossa. Tutkimusta varten
haastateltiin kahdeksaa lukuvuonna 2013-2014 järjestettyyn life coach -koulutukseen
osallistujaa. Haastattelut pidettiin koulutuksen loppuvaiheessa. Aineisto analysoitiin
fenomenologisen sisällönanalyysin keinoin.
Haastatteluista kävi ilmi, että opiskelijat kokivat käytännön
valmennusharjoittelun ja kokemuksen kautta oppimisen life coach -koulutuksen aikana
merkitykselliseksi. Haastateltavat kokivat myös käytännön valmennustaitojen
oppimisen lisäksi käyvänsä läpi syvempää, henkilökohtaista kehitysprosessia.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat kokivat koulutusjakson aikana myös
monen tasoista voimaantumista mm. itsetuntemuksen lisääntymisen ja itsetunnon
vahvistumisen myötä. Sekä koulutuksen ohjaajalla että ryhmässä vallinneella
ilmapiirillä oli myönteinen vaikutus opiskelijoiden kokonaisvaltaiseen
oppimisprosessiin.
...
Alternative title
Life coach -koulutus kokonaisvaltaisen oppimisen ja henkilökohtaisen kehityksen voimaannuttavana mahdollistajanaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
Tuulari-Mäkinen, Katja (2014)Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa ... -
Kehityksen ja oppimisen tuki sekä inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa : selvitys nykytilasta kunnallisissa ja yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi
Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina; Nevala, Piia; Siipola, Mari; Viitala, Riitta (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021)Lapsella on varhaiskasvatuslain mukaan oikeus kehityksen ja oppimisen tukeen. Varhaiskasvatusta kehitetään inkluusion periaatteiden mukaisesti, jolloin lähtökohtana tulee olla lapsen osallisuus ja yhteenkuuluvuus. Työryhmä ... -
Oppiminen urheilun kautta : elämää varten ja elämästä itsestään
Ronkainen, Noora; Ruba, Tatiana V.; Selänne, Harri (Suomen Valmentajat ry, 2020) -
Beyond life-skills : talented athletes, existential learning and (Un)learning the life of an athlete
Ronkainen, Noora; Aggerholm, Kenneth; Allen-Collinson, Jacquelyn; Ryba, Tatiana V. (Routledge, 2023)Following developments in educational discourse more broadly, learning discourses in youth sport have been shaped by outcome-based and instrumental goals of developing useful life-skills for ‘successful’ lives. There is, ... -
Tabletti-tietokoneet yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistajana : etnografinen tutkimus peruskoulun kuudennen luokan toimintakulttuurista
Pennanen, Anniina (2016)Syksyllä 2016 voimaantuleva uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet korostaa entistä enemmän tieto- ja viestintätekniikan opetusta ja uusien teknologioiden hyödyntämistä opetuksessa. Tutkimukseni on etnografinen ...