dc.contributor.author | Rossi, Anna | |
dc.date.accessioned | 2017-08-16T09:31:16Z | |
dc.date.available | 2017-08-16T09:31:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1718078 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55119 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä vajaan vuoden
mittaiseen life coach -koulutukseen osallistuvat aikuisopiskelijat kokivat
koulutusjakson aikana, millaista oppimista koulutuksen aikana tapahtui sekä miten
koulutuksen vaikutukset näkyivät opiskelijoiden arjessa. Tutkimuksen teon aikana
tutkimuksen fokus tarkentui, ja keskeiseksi nousivat kokemuksellisen oppimisen
merkitys sekä opiskelijoiden koulutusvuoden aikana kokema henkilökohtainen
oppimis- ja kasvuprosessi.
Tutkimuksen taustateoriana on fenomenologis-hermeneuttinen lähestymis-
tapa, jonka pohjalta tutkimusmenetelmäksi valikoitui haastattelututkimus.
Aineistonkeruu toteutettiin avoimien haastatteluiden muodossa. Tutkimusta varten
haastateltiin kahdeksaa lukuvuonna 2013-2014 järjestettyyn life coach -koulutukseen
osallistujaa. Haastattelut pidettiin koulutuksen loppuvaiheessa. Aineisto analysoitiin
fenomenologisen sisällönanalyysin keinoin.
Haastatteluista kävi ilmi, että opiskelijat kokivat käytännön
valmennusharjoittelun ja kokemuksen kautta oppimisen life coach -koulutuksen aikana
merkitykselliseksi. Haastateltavat kokivat myös käytännön valmennustaitojen
oppimisen lisäksi käyvänsä läpi syvempää, henkilökohtaista kehitysprosessia.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat kokivat koulutusjakson aikana myös
monen tasoista voimaantumista mm. itsetuntemuksen lisääntymisen ja itsetunnon
vahvistumisen myötä. Sekä koulutuksen ohjaajalla että ryhmässä vallinneella
ilmapiirillä oli myönteinen vaikutus opiskelijoiden kokonaisvaltaiseen
oppimisprosessiin. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (77 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | life coach -koulutus | |
dc.subject.other | life coach | |
dc.title | "Se ei oo mulle pelkkä koulutus" : Life coach -koulutus kokonaisvaltaisen oppimisen ja henkilökohtaisen kehityksen voimaannuttavana mahdollistajana | |
dc.title.alternative | Life coach -koulutus kokonaisvaltaisen oppimisen ja henkilökohtaisen kehityksen voimaannuttavana mahdollistajana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201708163501 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.subject.method | Fenomenologinen tutkimus | |
dc.subject.method | Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | elämäntaito | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | kokemuksellinen oppiminen | |
dc.subject.yso | voimaantuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |