Show simple item record

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorRautiainen, Heidi
dc.contributor.authorSimonen, Petra
dc.date.accessioned2017-08-11T11:28:25Z
dc.date.available2017-08-11T11:28:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1717921
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55072
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään suojaavista ja kuormittavista tekijöistä. Lisäksi haluttiin tietää, miten sijoitettuja lapsia ja nuoria tulisi tukea koulussa. Tutkielman lähestymistapana oli fenomenologia, sillä tutkimuksen kohteena olivat kokemukset. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin kahdella fokusryhmähaastattelulla. Niihin osallistui yhteensä seitsemän alle 29-vuotiasta sijoitettua nuorta, jotka olivat osallistuneet kokemusasiantuntijatoimintaan. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Koulun aikuisten toiminnalla ja läsnäololla oli suuri merkitys sijoitettujen nuorten koulunkäynnille. Koulu tarjosi emotionaalista, akateemista ja rakenteellista tukea, joista etenkin emotionaalista tukea tarvittiin. Akateemistakin tukea kaivattiin, sillä koulusuoriutumiseen liittyen aineistosta nousi esille kokemuksia oppimisen haasteista, motivaation puutteesta ja epäonnistumisista. Toisaalta saatiin myös tuloksia onnistumisen kokemuksista ja koulumenestyksestä. Vertaissuhteilla oli tärkeä merkitys sijoitetuille nuorille. Kuormittavia tekijöitä koulunkäynnille olivat käyttäytymisen pulmat sekä rakenteelliset haasteet. Tulosten perusteella oppilaan kohtaaminen ja emotionaalisen tuen tarjoaminen ovat ensisijaisen tärkeitä. Sijoitetut oppilaat kuuluvat koulutukselliseen riskiryhmään, minkä vuoksi heidän koulunkäyntiään tulee tukea kokonaisvaltaisesti.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (95 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkoulukokemukset
dc.subject.otherkoulunkäynnin tukeminen
dc.titleSijoitettujen nuorten koulukokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708113461
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenologinen tutkimus
dc.date.updated2017-08-11T11:28:25Z
dc.audience
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysosijaishuolto
dc.subject.ysosijoitetut lapset
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysotukeminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record