Coping strategies in life stories of young adults with foster care backgrounds
Tahkola, E.-M., Metsäpelto, R.-L., Ruohotie-Lyhty, M., & Poikkeus, A.-M. (2021). Coping strategies in life stories of young adults with foster care backgrounds. European Journal of Social Work, 24(5), 910-921. https://doi.org/10.1080/13691457.2021.1954885
Julkaistu sarjassa
European Journal of Social WorkTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 the Authors
Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettuna olleiden nuorten aikuisten selviytymiskeinoja 18 yksilöhaastattelun avulla. Fenomenologisella analyysilla (IPA; Smith & Osborn, 2003. Interpretative phenomenological analysis. Teoksessa J. A. Smith (toim.), Qualitative Psychology (s. 51–80). Sage) tunnistettiin kolme pääteemaa liittyen selviytymiskeinoihin vastoinkäymisissä ja haasteissa: sisäänpäin suuntautuminen, ulospäin suuntautuminen sekä omiin elinolosuhteisiin vaikuttaminen. Lisäksi tunnistettiin keino, joka oli käytössä vain varhaisaikuisuudessa, hyväksyminen. Tulosten perusteella on tärkeää kuulla sijoitettuna olleita nuoria aikuisia koskien heidän selviytymiskeinojaan sekä lisätä sijaisperheiden ja lastensuojeluun osallistuvien toimijoiden ymmärrystä vastoinkäymisiä kohtaavien ja kohdanneiden lasten ja nuorten kokemuksista. The study, positioned at the interface of social sciences and psychological research, focuses on coping strategies identified in interviews with 18 young adults (between 18 and 32 years) with foster care backgrounds and living in Finland. In the interpretative phenomenological analysis (IPA; Smith & Osborn, 2003. Interpretive phenomenological analysis. In J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology (pp. 51–80). Sage), three main themes of coping strategies emerged: inward orientation, outward orientation, and influencing one's life circumstances. One additional theme, acceptance, was also identified, but it was only used in young adulthood. The findings highlight the importance of giving voice to young foster care adults’ coping strategies, and sensitising foster families and professionals in the field to these strategies to better understand and support children and youth who face adversities.
Julkaisija
Routledge, Taylor & Francis GroupISSN Hae Julkaisufoorumista
1369-1457Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/99170264
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This work was supported by The Emil Aaltonen foundation [grant number 180 246]; The Alli Paasikivi foundation; Department of Teacher Education, University of Jyväskylä.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Relationships of young adults with foster care backgrounds : tensions and management strategies
Tahkola, Elli‐Maria; Metsäpelto, Riitta‐Leena; Ruohotie‐Lyhty, Maria; Poikkeus, Anna‐Maija (Wiley, 2021)The present study focuses on experiences of relational tensions and management strategies in family relationships among 18 young adults with foster care backgrounds who participated in interviews. In the analysis drawing ... -
Ennakoimattomasti purkautuneet perhehoidon sijoitukset lastensuojelun asiakirjojen valossa
Lyyra, Marjo (2017)Tutkimuskysymyksenäni on, minkälaisia syitä lastensuojelun asiakirjoissa esitetään perhesijoitusten katkeamiselle ja miten niitä perustellaan? Minua kiinnostaa mitä lastensuojelun asiakirjat kertovat sijoituksen purkautumisen ... -
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten hyvinvoinnista
Kotiniemi, Sanna (2023)Pro gradu- tutkielmani tarkoituksena on tarkastella kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten kokemaa hyvinvointia Erik Allardtin hyvinvointiteorian pohjalta. Allardt luokittelee klassikon asemaan nousseessa teoriassaan ... -
Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
Rautiainen, Heidi; Simonen, Petra (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.