"Business is business. Whether you are a skater owned company or not" : organisaatioiden diskursiivinen legitimaatio skeittikulttuurin verkkojulkisuudessa
Tässä tutkimuksessa selvitetään organisaatioiden oikeutusta eli legitimiteettiä jokseenkin kaupallistuneessa, mutta kuitenkin yhä kapinahenkeä viestivässä skeittikulttuurin verkkojulkisuudessa. Tarkempi fokus on niissä diskursiivisissa representaatiossa ja prosesseissa, jotka luovat puitteet ja ehdot legitimiteetin rakentumiselle eli legitimaatiolle.
Teoreettinen viitekehys koostuu organisaatioiden tutkimuksessa sovelletuista legitimaation ja legitimiteetin käsitteistä sekä urheilusosiologiaan painottuvasta skeitti- ja muiden urheilun alakulttuurien tutkimuksesta. Työn keskeinen idea on Vaaran ym. esitys, jonka mukaan spesifit diskurssit luovat omat ehtonsa sille, mikä on legitiimiä tai delegitiimiä (Vaara ym. 2006).
Tutkimusaineisto on kerätty tekstimuotoisena kolmesta verkossa ilmestyvästä englanninkielisestä skeittimediasta. Aineisto koostuu tutkimuksen kannalta relevanteista artikkeleista ja niiden kommenttiosioista. Sitä lähestytään kriittisen diskurssianalyysin teoreettis-metodologisen viitekehyksen puitteissa.
Tutkimuksen tuloksena syntyi viisi organisaatioiden legitimaatioon puitteita luovaa diskurssia: 1. alakulttuurin suojelun diskurssi, 2. talousjärkeilyn dis-kurssi, 3. inkorporaation sopeuttamisen diskurssi, 4. promootiodiskurssi ja 5. välinpitämättömyyden diskurssi. Diskurssien hiearkkisesta järjestäytymisestä voidaan päätellä, että skeittaus on 2010-luvulla hyvin kaupallista. Hegemoni-sen aseman saa markkinatalouden luomat puitteet luonnollisena järjestyksenä esittävä talousjärkeilyn diskurssi. Skeittikulttuurin perinteisiä ihanteita koros-tavan alakulttuurin suojelun diskurssin merkittävä asema kuitenkin osoittaa, että skeittaus tuottaa yhä myös vastahegemonisia prosesseja. Toisaalta tutki-mus antaa aihetta pohtia, voidaanko skeittausta pitää enää alakulttuurina.
...
Alternative title
Organisaatioiden diskursiivinen legitimaatio skeittikulttuurin verkkojulkisuudessaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Discarding the mirror : the importance of intangible social resources to responsibility in business in a Finnish context
Siltaoja, Marjo (University of Jyväskylä, 2010) -
Missiona Ukraina? : messianismi Venäjän toimien oikeuttajana Putinin Oranssia vallankumousta ja Euromaidan-protestia käsittelevässä retoriikassa
Mäkelä, Emmi (2015)Vuonna 2004 Oranssiksi vallankumoukseksi ja loppuvuodesta 2013 Euromaidaniksi nimettyjen, Ukrainan kansallisen politiikan kriisiin vieneiden prosessien ytimessä oli kysymys valtion tulevaisuuden kansainvälisestä suunnasta ... -
Ikkuna yhteiseen kehittämiseen : virtuaalinen työkalu apuna organisaatioiden kehittämisessä : yrittäjämäinen uudistuminen ja muotoiluajattelu organisaatioiden kehittämisessä -hankkeen tulosraportti
Aaltonen, Satu; Lahtinen, Katriina; Pirttimäki, Mikko; Teittinen, Outi (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Teknostressi ja sen lieventämiskeinot organisaatioiden näkökulmasta
Siitonen, Valtteri (2019)Teknologia ja sen mukanaan tuomat hyödyt ovat muokanneet merkittävästi organisaatioiden toimintaa ja sitä, kuinka työntekijät hyödyntävät teknologiaa työnteossaan. Teknologian yleistymisen lisäksi teknologia on monimutkaistunut ... -
Hyvä paha sosiaalinen media : organisaatioiden uhkat ja mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa
Huisman, Anssi (2011)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sosiaalisen median ja organisaatioiden suhdetta viestinnän kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhkia ja mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille ...