dc.contributor.advisor | Munnukka, Juha | |
dc.contributor.author | Välimaa, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2017-07-03T10:40:30Z | |
dc.date.available | 2017-07-03T10:40:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1704560 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54813 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kaupallista yhteistyötä tekevien bloggaajien
uskottavuuden muodostumista sekä sen vaikutusta asenteeseen mainosta
kohtaan, brändiasenteeseen sekä ostoaikomukseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin source credibility -teoriaa, jonka mukaan
lähteen uskottavuus muodostuu eri tekijöistä. Mallia on hyödynnetty myös
blogimaailmassa ja sen on havaittu vaikuttavan mainonnan tehokkuuteen. Tässä
tutkimuksessa bloggaajan uskottavuuden uskotaan muodostuvan
asiantuntijuudesta, luotettavuudesta, viehättävyydestä, samankaltaisuudesta
sekä maineesta. Mainonnan tehokkuutta tutkittiin asenteen suosittelua kohtaan,
parantuneen brändiasenteen sekä lisääntyneen ostoaikomuksen näkökulmasta.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka empiirinen
osio toteutettiin internet-kyselynä. Vastaajia pyydettiin perehtymään kolmeen
eri kategorian kaupallisessa yhteistyössä tuotettuun blogipostaukseen sekä
vastaamaan tämän perusteella kysymyksiin. Kyselyssä esiintyvien bloggaajien
blogit keskittyivät lifestyle-, urheilu- ja perhesisältöihin. Aineistoa kerättiin
Indieplace Oy:n kanssa yhteistyössä uutiskirjeen sekä display-mainonnan
avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, että bloggaajan uskottavuuden muodostavat
asiantuntijuus, luotettavuus, viehättävyys, samankaltaisuus sekä bloggaajan
maine. Lisäksi uskottavuuden löydettiin vaikuttavan asenteeseen suosittelua
kohtaan, parantuneeseen brändiasenteeseen sekä vastoin odotuksia myös
lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Tämän lisäksi vahvistettiin oletus suosittelua
kohtaan muodostuneen asenteen vaikutuksesta brändiasenteeseen sekä
brändiasenteen vaikutuksesta lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Bloggaajan ja
brändin tuttuuden löydettiin parantavan uskottavuutta sekä mainonnan
tehokkuutta. Tutkimuksen perusteella suositellaan blogimarkkinointia tekeviä
yrityksiä kiinnittämään huomiota bloggaajan uskottavuuteen sekä brändiin ja
tuotteeseen sopivan bloggaajan valintaan. Jatkotutkimusehdotuksena samaa
mallia olisi järkevää testata kaupallisissa Instagram- sekä YouTube -yhteistöissä
niiden noustessa jatkuvasti tärkeämpään osaan uusina markkinointikanavoina. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (62 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Markkinointi | |
dc.subject.other | lähteen uskottavuus | |
dc.subject.other | suosittelu | |
dc.subject.other | asenne | |
dc.subject.other | blogit | |
dc.title | Bloggaajan uskottavuus ja kaupallisen blogimainonnan tehokkuus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201707033215 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.date.updated | 2017-07-03T10:40:30Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | markkinointi | |
dc.subject.yso | mainonta | |
dc.subject.yso | suositukset | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | blogit | |
dc.subject.yso | bloggaajat | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |