Bloggaajan uskottavuus ja kaupallisen blogimainonnan tehokkuus
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kaupallista yhteistyötä tekevien bloggaajien
uskottavuuden muodostumista sekä sen vaikutusta asenteeseen mainosta
kohtaan, brändiasenteeseen sekä ostoaikomukseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin source credibility -teoriaa, jonka mukaan
lähteen uskottavuus muodostuu eri tekijöistä. Mallia on hyödynnetty myös
blogimaailmassa ja sen on havaittu vaikuttavan mainonnan tehokkuuteen. Tässä
tutkimuksessa bloggaajan uskottavuuden uskotaan muodostuvan
asiantuntijuudesta, luotettavuudesta, viehättävyydestä, samankaltaisuudesta
sekä maineesta. Mainonnan tehokkuutta tutkittiin asenteen suosittelua kohtaan,
parantuneen brändiasenteen sekä lisääntyneen ostoaikomuksen näkökulmasta.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka empiirinen
osio toteutettiin internet-kyselynä. Vastaajia pyydettiin perehtymään kolmeen
eri kategorian kaupallisessa yhteistyössä tuotettuun blogipostaukseen sekä
vastaamaan tämän perusteella kysymyksiin. Kyselyssä esiintyvien bloggaajien
blogit keskittyivät lifestyle-, urheilu- ja perhesisältöihin. Aineistoa kerättiin
Indieplace Oy:n kanssa yhteistyössä uutiskirjeen sekä display-mainonnan
avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, että bloggaajan uskottavuuden muodostavat
asiantuntijuus, luotettavuus, viehättävyys, samankaltaisuus sekä bloggaajan
maine. Lisäksi uskottavuuden löydettiin vaikuttavan asenteeseen suosittelua
kohtaan, parantuneeseen brändiasenteeseen sekä vastoin odotuksia myös
lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Tämän lisäksi vahvistettiin oletus suosittelua
kohtaan muodostuneen asenteen vaikutuksesta brändiasenteeseen sekä
brändiasenteen vaikutuksesta lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Bloggaajan ja
brändin tuttuuden löydettiin parantavan uskottavuutta sekä mainonnan
tehokkuutta. Tutkimuksen perusteella suositellaan blogimarkkinointia tekeviä
yrityksiä kiinnittämään huomiota bloggaajan uskottavuuteen sekä brändiin ja
tuotteeseen sopivan bloggaajan valintaan. Jatkotutkimusehdotuksena samaa
mallia olisi järkevää testata kaupallisissa Instagram- sekä YouTube -yhteistöissä
niiden noustessa jatkuvasti tärkeämpään osaan uusina markkinointikanavoina.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
Oksanen, Tytti (2016)Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa ... -
Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
Vettenranta, Heini (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä urheiluvaikuttajien brändiviestinnän merkityksestä kuluttajakäyttäytymiseen erityisesti maineen näkökulmasta. Maineen vaikutusta tutkittiin asenteeseen suosittelua kohtaan. ... -
Hope You’re Not Totally Commercial! : Toward a Better Understanding of Advertising Recognition's Impact on Influencer Marketing Effectiveness
Sundermann, Gerrit; Munnukka, Juha (SAGE Publications, 2022)Social media influencers (SMIs) have become an effective channel for reaching targeted customers. The present study explores the influence process of advertising recognition on consumer responses in the SMI marketing ... -
“Is This an Advertisement or a Personal Account?” : Commercialisation of Lifestyle Blogs in Finland
Hänninen, Riitta (Ethnos ry, 2015)When blogging first appeared on the map of social media in the mid-1990s, the majority of bloggers were male writing for example about the developments of the online world, or if they were political reporters, looking for ... -
Elektroninen suosittelumarkkinointi blogeissa : viestijän ja viestin sisällön vaikutukset eWOM-viestinnän uskottavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen
Ranta, Emma (2015)Blogien lukeminen ja sen myötä markkinointi blogeissa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Blogit tarjoavat mahdollisuuden jakaa reaaliajassa multimediasisältöjä tuhansille blogin aiheesta kiinnostuneille lukijoille. ...