Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma, Eetu
dc.contributor.authorSaarela, Janne
dc.date.accessioned2017-06-29T09:18:27Z
dc.date.available2017-06-29T09:18:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704514
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54720
dc.description.abstractTämä pro gradu tarkastelee ihmisen motivoinnin huomioon ottamisen mahdollisuuksia digitaalisen media- ja kommunikaatioteknologiakeskeisen yhteisöpalvelun toimintojen ja ominaisuuksien suunnittelussa. Tutkimuksen tavoitteena on löytää keinoja ihmisen motivaation kasvattamiseen yhteisöpalvelun kaltaisen (älypuhelin-)sovelluksen käyttöä kohtaan sekä tutkia, miten sen kaltainen sovellus voi mahdollisesti motivoida ihmisiä tekemään asioita reaalimaailmassa. Asiaa tarkastellaan tutkielmassa ensisijaisesti sisäisen ja ulkoisen motivaation kautta, mutta myös toiminnan teorian ja vuorovaikutussuunnittelun näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset osoittavat muun muassa, että sisäiseen motivaatioon linkittyvät toiminnot ja ominaisuudet vaikuttavat olevan ulkoisia motivoivampia. Myös miesten ja naisten välillä näyttäisi olevan eroavaisuuksia siinä, minkälaiset sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon linkittyvät tekijät motivoivat heitä. Tuloksista ei voi kuitenkaan tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä datan laadun ja pienen otannan vuoksi.fi
dc.description.abstractThis thesis investigates if it’s possible to nd ways to motivate users to use more social network services – or even motivate them to actually do something in real life – and how to implement that when designing the functions and features of the service. The issue will be viewed primarly through intrinsic and extrinsic motivation, but activity theory and interaction design are also discussed. The results of the thesis show, for example, that there is a difference how different intrinsic and extrinsic motivation related features affect between men and women. Still, it’s not possible to do far-reaching conclusions based on the research because of the quality of the data and the fewness of the sample.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheryhteisöpalvelu
dc.subject.othertoiminnan teoria
dc.subject.othervuorovaikutussuunnittelu
dc.subject.othersisäinen ja ulkoinen motivaatio
dc.subject.otherälypuhelinsovellus
dc.titleIhmisen motivointi, toiminta ja vuorovaikutus yhteisöpalvelun käytössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706293170
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2017-06-29T09:18:27Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysomobiilisovellukset
dc.subject.ysotoiminnan teoria
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot