Ihmisen motivointi, toiminta ja vuorovaikutus yhteisöpalvelun käytössä
Tämä pro gradu tarkastelee ihmisen motivoinnin huomioon ottamisen mahdollisuuksia digitaalisen media- ja kommunikaatioteknologiakeskeisen yhteisöpalvelun toimintojen ja ominaisuuksien suunnittelussa. Tutkimuksen tavoitteena on löytää keinoja ihmisen motivaation kasvattamiseen yhteisöpalvelun kaltaisen (älypuhelin-)sovelluksen käyttöä kohtaan sekä tutkia, miten sen kaltainen sovellus voi mahdollisesti motivoida ihmisiä tekemään asioita reaalimaailmassa. Asiaa tarkastellaan tutkielmassa ensisijaisesti sisäisen ja ulkoisen motivaation kautta, mutta myös toiminnan teorian ja vuorovaikutussuunnittelun näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset osoittavat muun muassa, että sisäiseen motivaatioon linkittyvät toiminnot ja ominaisuudet vaikuttavat olevan ulkoisia motivoivampia. Myös miesten ja naisten välillä näyttäisi olevan eroavaisuuksia siinä, minkälaiset sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon linkittyvät tekijät motivoivat heitä. Tuloksista ei voi kuitenkaan tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä datan laadun ja pienen otannan vuoksi.
...
This thesis investigates if it’s possible to nd ways to motivate users to use more social network services – or even motivate them to actually do something in real life – and how to implement that when designing the functions and features of the service. The issue will be viewed primarly through intrinsic and extrinsic motivation, but activity theory and interaction design are also discussed. The results of the thesis show, for example, that there is a difference how different intrinsic and extrinsic motivation related features affect between men and women. Still, it’s not possible to do far-reaching conclusions based on the research because of the quality of the data and the fewness of the sample.


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24854]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kotitehtävien merkitys ja opettajan motivointikeinot kotitehtävien tekemiseen 2. luokalla
Merimaa, Nanne (2016)Tutkimuksessa selvitetään, mikä on kotitehtävien merkitys toisella luokka- asteella koulussa, ja millaisia keinoja opettajat käyttävät motivoidakseen oppilaita tekemään kotitehtäviä. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Motivoivan haastattelun soveltuvuus yksilösosiaalityön työmenetelmänä
Kantsila-Korhonen, Heidi (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten motivoiva haastattelu soveltuu työmenetelmäksi erilaisiin yksilösosiaalityön asiakastilanteisiin. Keinoja ymmärtää ilmiötä ... -
Emotional obstacles of e-learning
Juutinen, Sanna (University of Jyväskylä, 2011) -
Koulu taiteelliseen luovuuteen rohkaisevana ympäristönä : tapaustutkimus Uponnut kaupunki -koululaisprojektista
Leppänen, Susanna (2020)Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin ... -
Lukuboksitoiminta lasten lukemisen tukena : kokemuksia lukuboksitoiminnasta
Lahti, Juuli (2020)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia lukuboksitoiminnasta. Lukuboksien toiminta perustuu lukemisen toiminnallistamiseen, jonka avulla pyritään innostamaan sekä motivoimaan lapsia lukemaan ja lukutaidon ...