Exploring value propositions and value drivers in task oriented information intensive online communities : case study - metal detecting find database
Huttu, Niko
Exploring Value Propositions and Value Drivers in Task Oriented Information
Intensive Online Communities: Case Study - Metal Detecting Find Database
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 166 s.
Tietojärjestelmätiede, pro gradu –tutkielma
Ohjaaja(t): Tuunanen, Tuure
Digitaalisten kuluttajapalveluiden menestystekijöiden ja kehitysviitekehysten
tutkimus on yhä suositumpi aihe tietojärjestelmien tutkimuksessa palvelutieteissä. Tämä Pro Gradu -tutkimus testaa Consumer Information System (CIS) -palvelunkehittämismallia ja Critical Success Chain (CSC) -metodologiaa tulkitsevassa laadullisessa kenttätutkimuksessa (n=24), jossa tavoitteena on vastata
tutkimuskysymykseen: Mitkä ovat kuluttajapohjaisten nettiyhteisöpalveluiden arvonluonnin lupaukset ja arvoajurit? Tämän lisäksi tavoitteena on tuottaa perusteltuja vaatimuksia uuden metallinpaljastinharrastajien löytötietokantapalvelun kehittämiseen. Kaksi täydentävää tutkimuskysymystä ovat: 1) Mitkä ovat löytötietokantapalvelun välittömät ja perimmäiset arvoajurit? 2) Millaisia arvolupauksia löytötietokannan tulee tarjota käyttäjilleen? Tutkimuksen tulokset osoittavat, että löytötietokannan käyttöä motivoi ensisijaisesti rationaaliset syyt, kuten Ajan ja vaivan säästö, Parantunut tehokkuus, Historiatutkimuksen edesauttaminen, sekä Vuorovaikutus muiden käyttäjien kanssa. Perimmäisinä motivaattoreina toimivat rationaaliset ja tunneperäiset syyt. Tällaisia ovat Kiinnostus historiaan ja arkeologiaan, Itsensä kehittäminen ja oppiminen, sekä Sosiaalisuus ja statushyödyt. Tutkimuksen mukaan löytötietokannan arvolupauksia tulisi olla Ajan ja vaivan säästö, Laadukas ja runsas sisältö, Uusien kavereiden ja kontaktien hankkiminen, Toiminnan uskottavuus ja laillisuus, sekä Palkkiot. Lopuksi tutkimuksesta käy ilmi, että CIS:n nykyinen hypoteesi digitaalipalveluiden arvolupauksista ja arvoajureista ei sellaisenaan sovellu kuvaamaan nettiyhteisöpalvelun arvolupauksia ja käyttäjien arvoajureita, ja että mallin täsmentäminen on tarpeellista.
...
Huttu, Niko
Exploring Value Propositions and Value Drivers in Task Oriented Information
Intensive Online Communities: Case Study - Metal Detecting Find Database
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 166 s.
Tietojärjestelmätiede, pro gradu -tutkielma
Information Systems, Master’s Thesis
Supervisor(s): Tuunanen, Tuure
Research of methodologies and frameworks of digitized consumer-based services is a hot topic in service and IS research communities currently. This study tests Consumer Information System framework and Critical Success Chain (CSC) methodology in the interpretive field study (n=24), which aims at eliciting requirements for find database of metal detecting hobbyists. The main research question of this study is: What are the system value propositions and customer value drivers of the consumer-based online communities? Following two subresearch questions were set: 1) What are initial and ultimate value drivers of find database use? 2) What are the value propositions and feature offerings a find database system to offer to its users? This study suggest that the find database activity is initially driven by utilitarian reasons, such as saving time and gaining work and task efficiency, to support history research and history preservation, as well as being able to interact with other hobbyists. This study also suggests that use is ultimately driven by combined utilitarian and hedonic interest, such as history and archaeology research, self-esteem and learning, and sociality and status. As for value propositions time and effort savings, quality and quantity of content, new friends and contacts, credibility, experience and enjoyment as well as other rewards are asked from the find database. Finally this study implicates that CIS’s current hypothesis of system value propositions and customer value drivers is not directly applicable to this context and that further development of the framework is needed.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring the elements for value co-creation in consumer information systems in B2B context : a case study on the business event industry
Kaaronen, Olli (2014)Tämä tutkielma tarkastelee arvon yhteisluontia verkkopalvelussa B2B-kontekstissa käyttäen tutkimuksen toimialana kaupallisia seminaareja ja koulutuksia. Viitekehyksenä tutkimuksessa käytetään arvon yhteisluonnin mallia ... -
Value creation in online brand communities on Youtube
Tikkanen, Sami (2023)Brändien ja tutkijoiden kiinnostus Web 2.0 ja sosiaalisen median mahdollistamia online-brändiyhteisöjä kohtaan on noussut viime vuosien saatossa. Näiden yhteisöjen keskiössä on yhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, joka ... -
Digital community design : exploring the role of mobile social software in the process of digital convergence
Lugano, Giuseppe (University of Jyväskylä, 2010) -
The process by which users become active knowledge contributors in programming‐focused online communities
Nieminen, Henri (2018)The recent popularity of social knowledge sharing platforms has encouraged people to seek and to share knowledge on them. Motivating users to contribute knowledge has been a major challenge for online communities, in which ... -
Information Technology–Supported value Co-Creation and Co-Destruction via social interaction and resource integration in service systems
Li, Mengcheng; Tuunanen, Tuure (Elsevier BV, 2022)The paper develops a conceptual framework to study the constructs of information technology (IT)-supported value co-creation and co-destruction through shared processes of social interaction and resource integration as ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.