Kotitehtävien merkitys ja opettajan motivointikeinot kotitehtävien tekemiseen 2. luokalla
Tutkimuksessa selvitetään, mikä on kotitehtävien merkitys toisella luokka- asteella koulussa, ja millaisia keinoja opettajat käyttävät motivoidakseen oppilaita tekemään kotitehtäviä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, onko opettajalla mahdollisuuksia herättää oppilaissa sisäisen motivaation voima, minkä avulla he työskentelevät syvemmin kotitehtävien parissa. Teoriaosiossa paneudutaan kotitehtävien ja motivaation käsitteeseen, sekä pohditaan opettajaa motivaation luojana koulussa.
Tutkimus toteutettiin sekä havainnoimalla oppitunteja että haastattelemalla luokanopettajia havainnointien jälkeen. Haastattelutapana käytettiin teemahaastattelua. Aineiston kerääminen toteutettiin 2016 vuoden alussa, ja tutkimukseen osallistui yhteensä neljä 2. luokan luokanopettajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että kotitehtävät ovat yhä merkittävä osa koulunkäyntiä. Kotitehtävien avulla oppilaat oppivat lisää kerraten jo opittuja asioita ja samalla he opettelevat koululaisen työskentelytaitoja. Opettajat käyttivät oppilaiden motivoimiseen luokissaan erilaisia motivointimenetelmiä, joista oppilaiden sisäisellä motivoinnilla oli suurempi merkitys kuin ulkoisella motivaatiolla. Sisäisen motivaation kehittämiseen tarvittiin opettajan antamaa palautetta, oppilaiden ymmärrystä työn tärkeydestä sekä monipuolisia ja yksilöllisiä kotitehtäviä. Myös kodilla nähtiin olevan merkittävä rooli kotitehtävissä koulun ja kodin välisen vuorovaikutuksen sekä yhteistyön kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien osallistuminen kuudesluokkalaisten kotitehtävien tekemiseen
Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka paljon ja kenen aloitteesta vanhemmat osallistuvat kuudesluokkalaisten lastensa kotitehtävien tekemiseen sekä missä määrin vanhempien osallistuminen riippuu lapsen taitotasosta ja ... -
5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
Hyppönen-Setälä, Heli (2012)TIIVISTELMÄ Hyppönen-Setälä, H. 2012. 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 90 sivua, 4 liitettä. Tämän ... -
Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
Tunkkari, Mari (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin miten, kuinka paljon ja kenen aloitteesta vanhemmat osallistuvat kuudesluokkalaisten lastensa kotitehtävien tekemiseen. Tarkastelun kohteena oli myös se, onko lapsen taitotasolla ja lapsen ... -
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills
Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas (Frontiers Media SA, 2022)This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants ... -
Työn voimavarojen esiintyminen kansainvälisessä yksityiskoulussa
Sutka, Annina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa koulutusvientiprojekteihin osallistuvien opettajien kokemuksista koskien työn voimavaroja. Tutkimus syventää suomalaisen koulutusvientiyrityksen henkilöstökyselyn ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.