dc.contributor.advisor | Lappalainen, Raimo | |
dc.contributor.author | Herrala, Anna | |
dc.contributor.author | Luoma, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2017-06-27T12:32:41Z | |
dc.date.available | 2017-06-27T12:32:41Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1704474 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54697 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautumisterapiapohjaisen opiskelijoiden
hyvinvoinnin parantamiseen pyrkivän Opiskelijan kompassi –tuetun verkkointervention vaikutuksia
yliopisto-opiskelijoiden psykologiseen joustavuuteen ja yleiseen hyvinvointiin. Lisäksi tarkastelun
kohteena oli ohjelman aikana tapahtuvan psykologisen joustavuuden muutoksen yhteys
opiskelijoiden yleiseen hyvinvointiin, opittuihin taitoihin sekä opiskelijoiden kokemiin ohjelman
tuomiin muutoksiin. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Student Lifehanketta
ja se kerättiin lukuvuoden 2015–2016 aikana. Tutkimukseen valikoitui 48 iältään 19–40 –
vuotiasta Jyväskylän yliopiston eri tiedekunnan opiskelijaa. Opiskelijat osallistuivat kahdeksan
viikon verkkointerventioon, joka koostui verkkotehtävistä ja kolmesta kasvokkaisesta tapaamisesta.
Tutkimuksessa käytettiin psykologisen joustavuuden (AFQ-Y) ja yleisen hyvinvoinnin (MHC-SF)
mittarien lisäksi psykologian laitoksen kehittämiä mittareita opituista taidoista sekä ohjelman
tuomista muutoksista. Tulosten mukaan Opiskelijan kompassin tuettu ohjelma lisäsi opiskelijoiden
psykologista joustavuutta sekä yleistä hyvinvointia. Tulokset osoittivat myös sen, että psykologisen
joustavuuden muutos selitti suuren osan yleisen hyvinvoinnin muutoksesta. Psykologinen
joustavuus kasvoi osallistujilla samalla tavalla riippumatta siitä, mikä oli heidän hyvinvointinsa taso
intervention alussa. Tarkastelimme erikseen niitä henkilöitä, joiden hyvinvoinnin taso oli
intervention alussa keskivertoa matalampi. Tällöin huomasimme hyvinvoinnin kasvavan enemmän
niillä henkilöillä, joilla myös psykologinen joustavuus kasvoi intervention aikana keskimääräistä
enemmän. Edelleen näitä osallistujia tarkastelemalla havaitsimme, että psykologisen joustavuuden
kasvun suuruus vaikutti osallistujien oppimiin taitoihin sekä koettuihin muutoksiin. Psykologisen
joustavuuden suuri kasvu oli yhteydessä hyväksyntään ja ajatuksista irrottautumiseen liittyvien
taitojen oppimiseen sekä ajatuksista ja tunteista irrottautumiseen liittyviin muutoskokemuksiin.
Tulosten pohjalta voimme todeta Opiskelijan kompassin tuetun verkkointervention olevan
hyödyllinen lisäämään yliopisto-opiskelijoiden psykologista joustavuutta sekä yleistä hyvinvointia.
On myös selvää, että psykologisen joustavuuden kasvulla on merkittävä vaikutus yleisen
hyvinvoinnin kasvuun sekä ohjelman aikana opittuihin taitoihin ja koettuihin muutoksiin. Jatkossa
on siis edelleen syytä kiinnittää huomiota opiskelijoiden psykologisen joustavuuden tukemiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (67 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | psykologinen joustavuus | |
dc.title | Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin | |
dc.title.alternative | Psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706273073 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.date.updated | 2017-06-27T12:32:41Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | hyväksymis- ja omistautumisterapia | |
dc.subject.yso | interventiohoito | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |