Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAaltio Iiris
dc.contributor.authorRenko, Jari-Pekka
dc.date.accessioned2017-06-26T09:08:02Z
dc.date.available2017-06-26T09:08:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704163
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54669
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan henkilöstökoulutuksen arviointia osallistujan näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on avata henkilöstön kehittämisen ja henkilöstökoulutuksen aihekenttää sekä kartoittaa tekijät, joiden avulla osallistuja arvioi suorittamaansa henkilöstökoulutusta. Tutkimusongelmaa lähestytään kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimustapauksena toimii eräässä IT-alan yrityksessä toteutettu Akatemia nimellä kulkeva henkilöstökoulutusohjelma, johon osallistuneiden arvioinnissa käyttämiä tekijöitä empiirisellä haastattelututkimuksella kartoitetaan. Tutkimuksen ohjaavana teoriana toimii Kirkpatrickin Neljän tason –koulutuksen arviointimalli. Henkilöstökoulutuksella on vahva asema suomalaisessa henkilöstön kehittämisperinteessä. Viime vuosina yli puolet palkansaajista ovat osallistuneet vuosittain henkilöstökoulutukseen. Henkilöstökoulutusta pidetäänkin syystä Suomen yleisimpänä aikuiskoulutusmuotona. Henkilöstökoulutuksen arviointi on myös varsin yleistä. Tosin arvioinnissa jäädään tavallisimmin hyvin pintapuoliseen osallistujan ”fiiliksen” mittaamiseen. Arviointi käykin sitä harvinaisemmaksi, mitä syvällisempää tietoa sillä haetaan. Tutkielmassa johtopäätökset muodostetaan vertailemalla empiirisen tutkimuksen tuloksia kirjallisuuskatsauksessa esitettyihin teorioihin ja malleihin. Tutkielman johtopäätöksinä esitellään tekijät, joiden avulla Akatemia-henkilöstökoulutukseen osallistunut arvioi koulutusta Kirkpatrickin arviointimallin reaktioiden, oppimisen ja käyttäytymisen tasoilla. Tutkielmasta selviää, että osallistuja muodostaa reaktionsa muun muassa koulutuksen sisällön ja järjestelyn perusteella ja että hän arvioi oppimiseen vaikuttavan muun muassa käytetty koulutusmenetelmä ja –materiaali. Lisäksi tutkielmasta ilmenee, että osallistuja arvioi koulutuksesta johtuvan käyttäytymisen muutokseen olevan seurausta muun muassa omasta hyödyntämismotivaatiosta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (91 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherHenkilöstön kehittäminen
dc.subject.otherHenkilöstökoulutus
dc.subject.otherHenkilöstökoulutuksen arviointi
dc.titleHenkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706263044
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-06-26T09:08:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysohenkilöstökoulutus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoarviointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot