Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan henkilöstökoulutuksen arviointia osallistujan näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on avata henkilöstön kehittämisen ja henkilöstökoulutuksen aihekenttää sekä kartoittaa tekijät, joiden avulla osallistuja arvioi suorittamaansa henkilöstökoulutusta. Tutkimusongelmaa lähestytään kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimustapauksena toimii eräässä IT-alan yrityksessä toteutettu Akatemia nimellä kulkeva henkilöstökoulutusohjelma, johon osallistuneiden arvioinnissa käyttämiä tekijöitä empiirisellä haastattelututkimuksella kartoitetaan. Tutkimuksen ohjaavana teoriana toimii Kirkpatrickin Neljän tason –koulutuksen arviointimalli.
Henkilöstökoulutuksella on vahva asema suomalaisessa henkilöstön kehittämisperinteessä. Viime vuosina yli puolet palkansaajista ovat osallistuneet vuosittain henkilöstökoulutukseen. Henkilöstökoulutusta pidetäänkin syystä Suomen yleisimpänä aikuiskoulutusmuotona. Henkilöstökoulutuksen arviointi on myös varsin yleistä. Tosin arvioinnissa jäädään tavallisimmin hyvin pintapuoliseen osallistujan ”fiiliksen” mittaamiseen. Arviointi käykin sitä harvinaisemmaksi, mitä syvällisempää tietoa sillä haetaan.
Tutkielmassa johtopäätökset muodostetaan vertailemalla empiirisen tutkimuksen tuloksia kirjallisuuskatsauksessa esitettyihin teorioihin ja malleihin. Tutkielman johtopäätöksinä esitellään tekijät, joiden avulla Akatemia-henkilöstökoulutukseen osallistunut arvioi koulutusta Kirkpatrickin arviointimallin reaktioiden, oppimisen ja käyttäytymisen tasoilla. Tutkielmasta selviää, että osallistuja muodostaa reaktionsa muun muassa koulutuksen sisällön ja järjestelyn perusteella ja että hän arvioi oppimiseen vaikuttavan muun muassa käytetty koulutusmenetelmä ja –materiaali. Lisäksi tutkielmasta ilmenee, että osallistuja arvioi koulutuksesta johtuvan käyttäytymisen muutokseen olevan seurausta muun muassa omasta hyödyntämismotivaatiosta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29523]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Oli hyvä laittaa itsensä likoon" : kuntaorganisaation johtamiskoulutuksen vaikuttavuuden arviointi
Kylmälahti, Maarit; Paunonen, Katri (2003) -
Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
Kuivalainen, Hanna (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemusten kautta, millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee, ja miten nämä käytännöt tukevat kestävää oppimista. Kestävällä oppimisella ... -
Eettinen henkilöstön kehittäminen luovuutta tukemassa
Collin, Kaija; Lemmetty, Soila (Henkilöstöjohdon ryhmä – HENRY ry, 2018)Henkilöstön kehittämisen (HRD) rooli muuttuu samaan tahtiin työelämän nopeiden muutosten kanssa. Erityisesti tietointensiivisessä työssä oppiminen korostuu digitalisaation ja teknologioiden jatkuvan kehittymisen seurauksena. ... -
Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
Lundahl, Milka; Keränen, Jussi (2020)Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ... -
Henkilöstön IT-osaamisen merkitys organisaation IT-strategian jalkauttamisen näkökulmasta
Katajarinne, Ida-Sofia (2019)Tietojärjestelmien käyttöä edellytetään tänä päivänä lähes kaikissa ammattiryhmissä. Tästä syystä henkilöstön IT-osaamisen merkitys on kasvanut organisaation liiketoimintaprosessien toimivuuden ja näiden tavoitteiden ...