Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallintajärjestelmää ja sen kykyä vastata organisaation tavoitteisiin sekä luoda suuntaa kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallinnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa julkisen organisaation tietojärjestelmien kehittämisen ja hankintojen tueksi. Liiketoimintatiedon hallintaa ja tietojärjestelmien menestystekijöitä on tutkittu kansainvälisesti jo parinkymmenen vuoden ajan. Tämän tutkimuksen teoreettisena perustana on pääosin DeLone ja McLeanin (1992, 2003) teoria tietojärjestelmien menestystekijöistä ja siihen liittyvistä jatkotutkimuksista. Vastaavaa tietojärjestelmien menestystekijöihin liittyvää liiketoimintatiedon hallinnan tutkimusta ei ole tehty julkisella sektorilla merkittävästi, joten sovelletusta teoriapohjasta valtaosa on yksityisen sektorin tutkimuksista. Tutkielma toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena tekemällä teemahaastatteluja kohdeorganisaation henkilöstölle. Tutkimuksen teema-alueina ovat järjestelmän laatu, informaation laatu ja palvelun laatu sekä niiden vaikutukset järjestelmän käyttöön ja käyttäjätyytyväisyyteen. Tutkimus on rajattu koskemaan näitä kolmea laadullista tekijää ja lisäksi on selvitetty, nouseeko aineistoa analysoitaessa esiin muita menestystekijöitä. Tutkimuksen tuloksena on todettu, että jokaisella kolmella osa-alueella on assosiaatioita järjestelmän käyttöön ja käyttäjätyytyväisyyteen. Erityisesti informaation laadun vaikutuksia järjestelmän käyttöön ja käyttäjätyytyväisyyteen voidaan pitää vahvistettuina. Julkishallinnon kohdeorganisaatiossa on noussut esiin tärkeinä tekijöinä kriittisissä menestystekijöissäkin mainitut johdon rooli, sitoutuminen järjestelmän elinkaaren ajan ja resurssien riittävyys, jotka ovat merkittäviä elementtejä liiketoimintatiedon hallintajärjestelmien käytössä. Suosituksena voidaan myös mainita, että järjestelmähankintoja tehtäessä tulisi organisaatiossa oleva tietojenkäsittely sekä kriittiset toiminnot määritellä hyvin ja käyttäjäorientoidusti, sillä yleismallisilla sovelluksilla ei välttämättä pystytä vastaamaan kaikenlaiseen tietojenkäsittelyn tarpeeseen.
...
The aim of the study is to look at the business intelligence information system of an organization in public sector and its ability to respond to the goals of the organization. The aim is to create a direction for business intelligence and ana-lytics. The purpose of the research is to provide information for the develop-ment and procurement of public sector organization’s information systems. Business intelligence and the success factors of information systems have been explored for over twenty years. The theoretical basis of this study is mainly the theory of DeLone and McLean (1992, 2003) on the success factors of information systems and the related follow-up studies. Business intelligence research related to the success factors of IT systems in the public sector has not been much in as a research topic, so many of the studies come from a private sector research. The thesis has been carried out as a qualitative research and the research method was single case study. The mode of data collection was theme interviews. Target group was staff members in the public organization. The themes of the research are the quality of the system, the quality of the information and the quality of the service, and their impact on system usage and user satisfaction. The study is limited to these three qualitative factors, but the research also determined if there are other factors of success. As a result of this study it was found, that each of the three themes has associations with the system use and user satisfaction. In particular, the impact of information quality on system use and user satisfaction can be verified. The role of management in the public sector is highlighted as an important factor, as well as the sufficiency of resources which have also been mentioned in some earlier studies as critical success factors. Commitment of the managers in the organization is important throughout the lifecycle of the system use. It can also be mentioned that, when system purchases are made, data processing and critical functions in the organization should be defined well and in a user-oriented manner, as all applications may not be able to respond to all kind of data processing needs.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
IT-projektien ongelmat julkisella sektorilla
Juntunen, Otto (2018)Tutkimustietoa IT-projektien menestyksestä ja niihin vaikuttavista menestystekijöistä on paljon saatavilla, mutta useat tutkimukset liittyvät tiukasti yksityisen sektorin toimintaan. Kuitenkin julkisen sektorin IT-projektit ... -
Tietojärjestelmien hankinta julkisella sektorilla
Rinne, Samu (2018)Tietojärjestelmät ovat tänä päivänä olennainen osa julkisen sektorin eri osa-alueiden toimintaa, ja uusia tietojärjestelmähankintoja tehdään vuosittain merkittävillä summilla. Investoinnit eivät kuitenkaan aina ole ... -
Henkilöstötietojärjestelmät : johdon itsepalvelu julkisella sektorilla
Hautala, Tuomas (2002) -
Tietohallinnon lähestymistavat julkisella sektorilla
Luukinen, Heli (2018)Tutkielman tavoitteena oli selvittää tietohallinnon lähestymistapoja julkisella sektorilla, tässä tapauksessa kunnissa, kuntayhtymissä ja maakunnassa. Tiedon määrän valtava kasvu ja hallituksen kärkihankkeena oleva julkisten ...