dc.contributor.author | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Rantala, Anja | |
dc.date.accessioned | 2017-06-20T05:51:49Z | |
dc.date.available | 2017-06-20T05:51:49Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Vehkakoski, T., & Rantala, A. (2017). Oppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>37</i>(2), 77-99. <a href="https://doi.org/10.23997/pk.64344" target="_blank">https://doi.org/10.23997/pk.64344</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27054385 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54581 | |
dc.description.abstract | Keskustelukumppanin puheen toistaminen tarjoaa henkilölle, jolla on
käytössään rajalliset kielelliset resurssit, mahdollisuuden osallistua aktiivisesti
keskusteluun. Tällaiseen toistamiseen on suhtauduttu aikaisemmissa
tutkimuksissa kahtalaisesti: sitä on pidetty joko ei-toivottuna ja poisopittavana
ekolalisena puheena tai sen on uskottu palvelevan kielitaidoltaan
heikomman keskustelijan vuorovaikutuksellisia tavoitteita. Tässä artikkelissa
tarkastellaan, mitä oppilaiden kaiuttavalla puheella tehdään ja miten
opettajat vastaavat siihen luokkahuonekeskusteluissa. Tutkimusaineisto
koostuu videotallennetuista oppitunneista autismiopetusryhmässä (N = 11)
ja yksilöllisen opetuksen pienryhmässä (N = 9). Aineistossa oppilaat
käyttivät kaikupuhetta responsseina joko opettajan uutta tietoa esitteleviin
lausumiin, ohjaileviin lausumiin tai kysymyksiin. Vuorovaikutustilanteiden
keskustelunanalyyttinen mikroanalyysi osoitti kaiuttamisen palvelevan
orientoitumisena opettajan vuoroon, korjausaloitteena, itseä ohjaavana
lausumana sekä sanojen opettelun keinona. Opettajien responssit oppilaiden
kaikupuheeseen olivat pääasiallisesti lyhyitä ja sen nopeasti ohittavia.
Opettajien taito tunnistaa kaikupuheen kommunikatiivisia tehtäviä on
tärkeää, jotta lapsen toimijuus ja hänelle merkitykselliset asiat saisivat tilaa
keskustelussa. | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys | |
dc.relation.ispartofseries | Puhe ja kieli | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/pk/article/view/64344 | |
dc.subject.other | kaikupuhe | |
dc.subject.other | luokkahuonevuorovaikutus | |
dc.subject.other | koulut (oppilaitokset) | |
dc.title | Oppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706082747 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2017-06-08T12:15:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 77-99 | |
dc.relation.issn | 1458-3410 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 37 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2017. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | keskustelunanalyysi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | toisto | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7828 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8131 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11754 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10591 | |
dc.relation.doi | 10.23997/pk.64344 | |
dc.type.okm | A1 | |