Show simple item record

dc.contributor.authorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorRantala, Anja
dc.date.accessioned2017-06-20T05:51:49Z
dc.date.available2017-06-20T05:51:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationVehkakoski, T., & Rantala, A. (2017). Oppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>37</i>(2), 77-99. <a href="https://doi.org/10.23997/pk.64344" target="_blank">https://doi.org/10.23997/pk.64344</a>
dc.identifier.otherCONVID_27054385
dc.identifier.otherTUTKAID_74073
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54581
dc.description.abstractKeskustelukumppanin puheen toistaminen tarjoaa henkilölle, jolla on käytössään rajalliset kielelliset resurssit, mahdollisuuden osallistua aktiivisesti keskusteluun. Tällaiseen toistamiseen on suhtauduttu aikaisemmissa tutkimuksissa kahtalaisesti: sitä on pidetty joko ei-toivottuna ja poisopittavana ekolalisena puheena tai sen on uskottu palvelevan kielitaidoltaan heikomman keskustelijan vuorovaikutuksellisia tavoitteita. Tässä artikkelissa tarkastellaan, mitä oppilaiden kaiuttavalla puheella tehdään ja miten opettajat vastaavat siihen luokkahuonekeskusteluissa. Tutkimusaineisto koostuu videotallennetuista oppitunneista autismiopetusryhmässä (N = 11) ja yksilöllisen opetuksen pienryhmässä (N = 9). Aineistossa oppilaat käyttivät kaikupuhetta responsseina joko opettajan uutta tietoa esitteleviin lausumiin, ohjaileviin lausumiin tai kysymyksiin. Vuorovaikutustilanteiden keskustelunanalyyttinen mikroanalyysi osoitti kaiuttamisen palvelevan orientoitumisena opettajan vuoroon, korjausaloitteena, itseä ohjaavana lausumana sekä sanojen opettelun keinona. Opettajien responssit oppilaiden kaikupuheeseen olivat pääasiallisesti lyhyitä ja sen nopeasti ohittavia. Opettajien taito tunnistaa kaikupuheen kommunikatiivisia tehtäviä on tärkeää, jotta lapsen toimijuus ja hänelle merkitykselliset asiat saisivat tilaa keskustelussa.
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
dc.relation.ispartofseriesPuhe ja kieli
dc.relation.urihttps://journal.fi/pk/article/view/64344
dc.subject.otherkaikupuhe
dc.subject.otherluokkahuonevuorovaikutus
dc.subject.otherkoulut (oppilaitokset)
dc.titleOppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706082747
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2017-06-08T12:15:06Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange77-99
dc.relation.issn1458-3410
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume37
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2017.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotoisto
dc.subject.ysovuorovaikutus
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7828
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11754
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
dc.relation.doi10.23997/pk.64344


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record