Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisilla
oppilailla on suomalaisesta peruskoulusta sekä sen aikaisesta
sopeutumisprosessistaan. Samoin, tavoitteena oli selvittää sitä, miten peruskoulu
oli tukenut heidän sopeutumisprosessiaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin
erityisesti oppilaiden omia kokemuksia heidän peruskouluaikaisista opetusjärjestelyistään,
suomen kielen oppimisestaan, kieli-identiteetistään sekä vertaisryhmistään.
Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa
13–32-vuotiasta suomea toisena kielenään käyttävää maahanmuuttajataustaista
henkilöä, joista seitsemän oli syntynyt ulkomailla ja yksi Suomessa. Aineisto kä-
siteltiin narratiivisesti.
Tulosten perusteella maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetusjärjestelyt
toteutuivat vaihtelevasti. Poikkeuksen muodosti valmistava opetus, johon
kaikki kesken perusopetuksen Suomeen muuttaneet oppilaat olivat osallistuneet.
Peruskoulun näkyviä tukitoimia ei esiintynyt runsaasti eikä ensikielen hyödyntämisen
mahdollistavia käytänteitä esiintynyt juurikaan opetuksen osana. Tästä
huolimatta suomalainen peruskoulu koettiin kaiken kaikkiaan laadukkaana ja
tasa-arvoisena sekä suomalaiset opettajat auttamishaluisina. Vieraskielisten oppilaiden
kieli-identiteetti sekä kielenkäyttö näyttäytyivät tutkimuksessa hyvin
moninaisina. Haastatellut näkivät sosiaalisen ympäristön roolin kielen oppimisessa
keskeisenä. Koulun kieliympäristöllä oli yhteys oppilaiden kieliin identifioitumiseen,
oman toisen kielen hallinnan kokemukseen sekä omaehtoisiin vertaisryhmiin
hakeutumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
Ylämäki, Annika (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys äidinkielellä ja muilla arjessa käytetyillä kielillä on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielikäsityksiä ja ... -
Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
Vatanen Campos, Saara (2012)TIIVISTELMÄ Vatanen Campos S. 2011. Etninen monikulttuurisuus ja integraatio Suomessa - suomalaisten opettajan ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 94 ... -
Maahanmuuttajat vieraan kielen oppijoina: monikielisen oppilaan kielirepertuaarin tunnistaminen ja hyödyntäminen vieraan kielen oppitunnilla
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2014)Multilingualism and its eQ ect on language learning and teaching have been widely studied from the point of view of + rst languages, but multilingualism as a resource in foreign language learning/teaching has been largely ... -
Huoltajien näkökulma maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetukseen
Rönkkö, Janika (2014) -
Russkoâzyčnye molodye immigranty v Finlândii : integraciâ v kontekste obučeniâ i ovladeniâ âzykom
Rynkänen, Tatjana (University of Jyväskylä, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.