dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Hakala, Hilla | |
dc.date.accessioned | 2017-06-19T14:18:42Z | |
dc.date.available | 2017-06-19T14:18:42Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703945 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54572 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisilla
oppilailla on suomalaisesta peruskoulusta sekä sen aikaisesta
sopeutumisprosessistaan. Samoin, tavoitteena oli selvittää sitä, miten peruskoulu
oli tukenut heidän sopeutumisprosessiaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin
erityisesti oppilaiden omia kokemuksia heidän peruskouluaikaisista opetusjärjestelyistään,
suomen kielen oppimisestaan, kieli-identiteetistään sekä vertaisryhmistään.
Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa
13–32-vuotiasta suomea toisena kielenään käyttävää maahanmuuttajataustaista
henkilöä, joista seitsemän oli syntynyt ulkomailla ja yksi Suomessa. Aineisto kä-
siteltiin narratiivisesti.
Tulosten perusteella maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetusjärjestelyt
toteutuivat vaihtelevasti. Poikkeuksen muodosti valmistava opetus, johon
kaikki kesken perusopetuksen Suomeen muuttaneet oppilaat olivat osallistuneet.
Peruskoulun näkyviä tukitoimia ei esiintynyt runsaasti eikä ensikielen hyödyntämisen
mahdollistavia käytänteitä esiintynyt juurikaan opetuksen osana. Tästä
huolimatta suomalainen peruskoulu koettiin kaiken kaikkiaan laadukkaana ja
tasa-arvoisena sekä suomalaiset opettajat auttamishaluisina. Vieraskielisten oppilaiden
kieli-identiteetti sekä kielenkäyttö näyttäytyivät tutkimuksessa hyvin
moninaisina. Haastatellut näkivät sosiaalisen ympäristön roolin kielen oppimisessa
keskeisenä. Koulun kieliympäristöllä oli yhteys oppilaiden kieliin identifioitumiseen,
oman toisen kielen hallinnan kokemukseen sekä omaehtoisiin vertaisryhmiin
hakeutumiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (170 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | maahanmuuttajataustainen oppilas | |
dc.subject.other | sopeutuminen | |
dc.subject.other | toisen kielen oppiminen | |
dc.subject.other | monikielisyys | |
dc.subject.other | kieli-identiteetti | |
dc.subject.other | peruskoulun opetusjärjestelyt | |
dc.subject.other | sosiaaliset suhteet | |
dc.title | Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706192954 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-19T14:18:42Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajatausta | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | sopeutuminen | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |