Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorMartikainen, Tuomas
dc.date.accessioned2017-06-15T10:33:38Z
dc.date.available2017-06-15T10:33:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703856
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54523
dc.description.abstractTutkin maisterintutkielmassani pop/jazz -musiikin perusteiden opettamiseen ja oppimiseen liittyviä erityispiirteitä. Erityisesti syvennyn afroamerikkalaisen musiikin perusteet (AMP) - menetelmään, jossa integroidaan musiikin teorian opiskelu ja yhtyesoitto. Tarkastelen erilaisia oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä kevyen musiikin perusteiden opettamisen näkökulmasta ja pyrin luomaan kokonaiskäsityksen siitä, millaiset asiat edesauttavat musiikin hahmotusaineiden oppimista. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka toteutin keväällä 2017 Jyväskylän ammattiopistossa toimiessani taiteen perusopetuksen pop/jazz -musiikin perusteiden opettajana. Tutkimusta varten suunnittelin kolmen tunnin mittaisen opetuskokonaisuuden, jonka aikana oppilaat saivat erilaisten työmuotojen kautta tutustua duurin moodeihin. Opiskeluun kuului perinteisiä paperitehtäviä, musiikin kuuntelua ja hahmottamista, säveltämistä, yhtyesoittoa sekä improvisointia. Erilaisia työmuotoja käyttämällä oppilaat lähestyivät opetettavaa asiaa useista näkökulmista ja tavoitteena oli saada teoreettinen asia siirrettyä välittömästi käytäntöön. Tutkimusaineistoni keräsin havainnoimalla ja videoimalla oppitunnit sekä keräämällä oppilailta palautekyselyjä tuntien jälkeen. Tutkimuksessani havaitsin, että musiikin perusteiden ilmiöitä opitaan hyvin erilaisilla tavoilla ja erilaiset työmuodot ovat tarpeellisia eri tavoilla oppivien opiskelijoiden huomioimiseksi. Opettajalta vaaditaan musiikillisten taitojen lisäksi monipuolisia ryhmänohjaamisen taitoja. Koen opettajana oppineeni tutkielmaa tehdessäni paljon musiikin perusteiden opettamisesta ja siihen liittyvistä haasteista, joihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota opetusta suunniteltaessa. Toivon työstäni olevan hyötyä myös muille musiikin perusteiden opettajille sekä opetusta suunnitteleville tahoille.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (62 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermusiikin perusteet
dc.subject.otherhahmotusaineet
dc.subject.otherAMP
dc.subject.otherteoria
dc.subject.othersäveltapailu
dc.titleTeoria soimaan : tapaustutkimus musiikin perusteiden opetuksesta Jyväskylän ammattiopistossa
dc.title.alternativeTapaustutkimus musiikin perusteiden opetuksesta Jyväskylän ammattiopistossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706152908
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2017-06-15T10:33:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysosäveltapailu
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomusiikinteoria
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot